יום רביעי, 17 בפברואר 2021

 בוסר / דינה שרוני


זהו סיפורה של נערה צעירה בשם נעימה אשר מתגוררת עם משפחתה בכפר יהודי נידח בחבל הכורדים שבצפון עיראק.

נעימה חולמת להינשא לנער המכונה דוד המלך, המבוקש מבין נערי הכפר אשר לאחר לידתו, אנשי הכפר האמינו כי תבוא עליהם הגאולה היות והוא הבן הזכר העשירי שנולד במשפחתו. בסופו של דבר אותו נער התגלה כפרחח ובטלן, אך הכינוי דוד המלך כבר דבק בו ואיש לא זכר את שמו האמיתי.

נעימה יצאה מביתה והעבירה את זמנה בכדי לנוח במבנה נטוש, שם מפתיע אותה דוד המלך ואונס אותה באכזריות. היא שבה לביתה פצועה ורועדת והחליטה לשמור בסוד את האונס מאחר וחששה כי אף אחד לא יאמין לה כי נאנסה. כמו כן, הייתה בטוחה כי יאשימו אותה בשל שיטוטיה במקום מבודד בשעה שבה בת טובים הייתה אמורה להימצא בביתה.

כעבור מספר חודשים, נעימה מבינה כי היא בהריון. היא חיפשה את דוד המלך וסיפרה לו על כך, והוא בתגובה הכחיש כל קשר למצבה ואיים על חייה.
לנעימה לא נותרה ברירה. היא ארזה מספר חפצים ומעט אוכל וברחה מהכפר חסרת כל.

מה מצפה לנעימה במסעה הקשה? לאן מועדות פניה? את התשובות תמצאו בספר הנהדר: "בוסר"!

מאוד נהניתי לקרוא את הספר שהיה מרתק בעיני כבר מעמודיו הראשונים. הסיפור אשר מתחיל בעיראק, ממשיך לישראל ולארצות הברית ומסתיים בירושלים. העלילה הפתלתלה נפרשת על פני שלושה דורות ומתארת את השתלשלות האירועים בעקבות אונס והשפעותיו על העתיד.

מלבד דמותה של נעימה, העלילה מספרת את סיפורן של נשים נוספות. כל אחד מהסיפורים מרתק וסוחף וגם עצוב ומכמיר לב.

לקראת סוף הספר היו מספר התפתחויות שיצרו תחושה של סגירת קצוות פתוחים בחופזה. אך, אין הדבר גרע מחוויית הקריאה שהייתה מאוד טובה בעיני.

הכתיבה בספר היא מאוד קולחת והיה לי קשה להפסיק ולקרוא. מה שכן, היו מספר טעויות שחבל שלא אותרו לפני הדפסה. טעות צורמת במיוחד אשר בה הושמטה אות הפכה את המשמעות לבלתי נעימה. במקום "אולם ההמתנה" נכתב "אולם ההמתה".

מלבד מה שציינתי, הספר נהדר, העלילה מרתקת וסוחפת ונהניתי מאוד לקרוא!

הכותבת דינה שרוני מקדישה את ספרה לבתה, אושרי קפלן החולה במחלת ניוון שרירים מגיל 19. מאה העותקים הראשונים של הספר ועשרה אחוזים מהרווחים ייתרמו ל"קו החיים" בעבור מחקר למחלת ניוון השרירים.

229 עמודים
עריכה לשונית וספרותית: אתי שרה שדה
הוצאת ספרי ניב
שנת הוצאה: 2021

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

פיקדון עיניך

פיקדון עיניך / אפרת נוה עלילת הספר מתרחשת בדרום הארץ ונקודת הפתיחה שלה היא העיר העתיקה של באר שבע אשר בה אירע אירוע ירי שבו אדם מבוגר כבן 70...