יום שלישי, 23 בפברואר 2021

 אז איך נוצרו החיים שאלה הילדה / מזל חופי


כשראיתי את כריכת הספר וקראתי את התקציר, חשבתי תחילה כי הספר יתאר נקודת מבט של ילדה ובקולה של ילדה על החיים בתקופת קום המדינה ואלך, אך לא כך הדבר. הכתיבה היא יותר מעין ספר זיכרונות אשר בו הכותבת משתפת את הקוראים בתחנות שונות בחייה מגיל צעיר מאוד ועד ימיה באוניברסיטה.

הכותבת מתארת את צורת החיים במושב כילדה ממשפחה דתית. ההתניידות עם עגלה רתומה לפרדה, העבודה החקלאית בשטח האדמה, הזרעים שנזרעו והעצים שצמחו וסיפקו מגוון רחב של פירות, השיפוצים במקום המגורים בעזרת חומרים מבתים נטושים של התושבים הערביים שעזבו לעזה. אב המשפחה עבד בסולל בונה, המשפחה סבלה מקשיי פרנסה, והילדים עזרו בעבודות מגיל צעיר.

בהמשך היא מספרת על חוויות מבית הספר ועל רצונה להמשיך וללמוד בניגוד לרצון הוריה שהעדיפו שתחדל ללמוד היות ובין כה וכה תהייה עקרת בית. אבל לה היו רצונות משלה והיא לא חששה להביע את דעתה. כך, היא המשיכה ללמוד ועברה לכפר הנוער בן שמן ובהמשך לשדה בוקר ושיתפה בחוויותיה דאז.

אחרי לימודיה, הודיעה להוריה על רצונה להתגייס, עובדה שלא התקבלה יפה היות ולא הבינו איך בת ממשפחה דתייה מתגייסת. בסופו של דבר ההורים נכנעו לרצונה וסמכו עליה שתדע לנתב את דרכה.

בהמשך היא מספרת על לימודיה באוניברסיטה והרשמתה ללימודי ביולוגיה בפקולטה למדעי החיים באוניברסיטת תל אביב, שם בעיר הגדולה גילתה עד כמה מסובך להשכיר דירה. בסופו של דבר היא שכרה חדר אצל זוג קשישים וכשהתאפשר לה עבדה כמדריכת טיולים ברחבי הארץ. בהזדמנות הראשונה עברה לחדר במעונות כי חשה מעמסה בשל שיחות נפש עם הקשישה בעלת הדירה.

בעת לימודיה היא עסקה בשאלות שהטרידו אותה... איך נוצרו החיים? ולמסקנותיה היא הגיעה דרך טיעונים מעולם הביולוגיה אשר בו רכשה ידע ובקיאות רבה.

הספר מספק הצצה נוסטלגית לחיים של פעם, תמונה של מדינת ישראל בשנים הראשונות להקמתה. האופן שבה חיו אז במשק חקלאי, עבודת האדמה, הפירות, החיות והטבע במלוא הדרו.

שורה תחתונה: אז איך נוצרו החיים? תקראו את הספר ואולי תגלו.

170 עמודים
עריכה: מיכל שרון
הוצאת ספרי ניב
שנת הוצאה: 2021

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

פיקדון עיניך

פיקדון עיניך / אפרת נוה עלילת הספר מתרחשת בדרום הארץ ונקודת הפתיחה שלה היא העיר העתיקה של באר שבע אשר בה אירע אירוע ירי שבו אדם מבוגר כבן 70...