יום שני, 22 במרץ 2021

חידת החלילן

 חידת החלילן / אלי רוה


זהו סיפורו של חליל הנוצר על ידי אומן שנטע בו תכונות אנושיות. החליל יועד עבור מוכר בחנות של כלי מוזיקה שבעיר קראקוב. בעת שסוחר יהודי נסע לקראקוב למסור את החליל ליעדו, אנטישמים תקפו ופצעו אותו וכך גם החליל ניזוק ונשרט לכל אורכו בצורה דמוית נחש. עם הגעת הסוחר לקראקוב הוא גילה כי מי שהיה אמור לקבל את החליל, נפטר. לכן, בנו קיבל את החליל במקומו ובשל השריטה, הוא אחסן אותו על מדף גבוה היות ושיער כי אף אדם לא יתעניין בחליל פגום.

אבל נער יהודי בשם יאנס שהגיע לחנות עם אימו התעקש לרכוש את החליל במקום כינור שתכנן לרכוש. מאותו הרגע, יאנס והחליל היו בלתי נפרדים. החליל ליווה את אותו גם כשזה נלקח לגטו קראקוב וגם במחנה ההשמדה טרבלינקה.

לקראת סיום מלחמת העולם השנייה, החלילן יאנס תכנן לברוח מהמחנה והחביא את החליל מתחת לסדין, בתקווה כי ישוב להתאחד עם חלילו. אבל הוא איבד את כל זיכרונותיו וכפריים אספו אותו לביתם והצילו את חייו. מאז, הוא המשיך בחייו כאדם נוצרי בלי לדעת על דבר יהדותו.

השנים חלפו והחליל נמצא מאז במוזיאון השואה בישראל אחרי שאותר עם עוד חפצים נטושים מהמחנה. החליל מוצג במוזיאון אך איש אינו יודע למי הוא שייך. החליל לא מאבד את התקווה שיגיע היום והחלילן יכנס למוזיאון וימצא אותו.
הסיפור מסופר משלוש נקודות מבט, של החליל, של יאנס החלילן ושל המוכר בחנות לכלי מוזיקה שהיה חסיד אומות עולם.

זהו סיפור על יאנס, החלילן היהודי והחליל אשר בימים קשים ומלאי ייאוש, אפשרו לכלואים במחנות לחוש רגעים מעטים של תקווה. צלילי החליל סיפקו מזור לנפשם וליוו אותם בתקופה האחרונה של חייהם.

המלחמה שינתה את נתיב חייו של החלילן היהודי, והוא חי בזהות אחרת בכפר קטן כאדם נוצרי שהוטבל, ביקר בכנסייה והתעמר ביהודים. האדם שהציל את חייו היה זקוק לידיים עובדות בחוותו והוא שיקר לו בנוגע למוצאו וטען שהוא היה שריונר רוסי שנפצע. החלילן לא ידע שהוא בעצם יהודי ואת כל אשר עבר עליו בגטו ובמחנה טרבלינקה. הוא גם לא זכר את החליל שאליו הוא היה מאוד קשור.

וזה גם סיפור של מוכר בחנות לכלי מוזיקה וחוקר כלי נגינה קדומים, שבעתות מלחמה החליט להציל משפחה יהודית תוך כדי סיכון חייו. אותו מוכר מעולם לא שכח את הצעיר שנכנס לחנותו ורצה לרכוש דווקא את החליל השרוט.

דרכיהן של השלושה יצטלבו בדרכים שונות, גם בלי שיהיו מודעים לכך בכלל.

בכתיבה טובה וקולחת, הסופר מציג את נקודות המבט של החליל, החלילן, וחסיד אומות עולם, להשתלשלות האירועים בתקופה קשה מנשוא וכואבת, וגם את קורותיהם 30 שנה אחרי מלחמת העולם השנייה. למרות שהמלחמה הסתיימה לפני שנים רבות, האנטישמיות עודנה נוכחת עד עצם היום הזה.

האם זיכרונו של יאנס החלילן ישוב אליו והוא יזכה לחלל שוב בחלילו? את התשובה תמצאו בספר.

שורה תחתונה: זהו סיפורו העצוב של חלילן יהודי שאיבד את כל זיכרונותיו ובכך שונה מסלול חייו.


186 עמודים
עורכת: עפרה גלברט-אבני
הוצאת דני ספרים
שנת הוצאה: 2021

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

השחר עולה

השחר עולה / סטיבן קונקולי סטיבן קונקלי חוזר עם עוד מותחן אקשן בלי רגע דל ובו אנו שבים לפגוש בדבין גריי, סוכן מודיעין ו מומחה לריגול נגדי ולמ...