יום ראשון, 18 ביולי 2021

גבעת התקווה

גבעת התקווה / עמיחי יעקב שפירא


העלילה חוצת היבשות מתחילה בשנת 1880 בגרמניה, מתפרסת על גבי עשרות שנים ומספרת את סיפורם של מספר דורות במשפחה אחת. כשיואכים וולף גברהארדט נולד, הוא הושאר על מפתן דלת בית יתומים אשר בדרזדן שבגרמניה. שמו ניתן לו בבית היתומים בעקבות ראשי התיבות י. ו. ג שהופיעו על החיתולים והשמיכות שהיו עימו.

יואכים גדל, הצטרף לצבא הגרמני ואף נפצע בברכו. בבית החולים הוא פגש בברונית אליסיה והשניים התאהבו, וחרף התנגדות הוריה האמידים, אליסיה בוחרת ביואכים ומוותרת על הירושה ועל הקשר עם משפחתה. השניים חיים בצנעה ובמחסור ואליסיה מוכרת את תכשיטיה בכדי להשיג כסף. לשניים נולד ילד בשם הרברט, פרי אהבתם. ברגע של חולשה ומצוקה, אליסיה מחליטה להותיר את בעלה ובנה מאחור ולשוב לבית הוריה העשירים. וכשהיא מתחרטת זה כבר מאוחר מידי.

העלילה ממשיכה להתפתח ולתאר את חייהם של האב ובנו. האב החליט שלא להינשא בשנית והקדיש את כל כולו לבנו ולחינוכו. והבן גדל והפך לאדם בעל ערכים טובים ונהג בחייו כפי שראה את אביו נוהג. הוא הפך לרופא בעקבות מקרה מוות שהיה עד לו בילדותו במכרה.

בהמשך, הרברט מתאהב במרים, סטודנטית צעירה החושפת בפניו שאמנם כלפי חוץ היא והוריה נוצרים, אך, הם למעשה יהודים. הידיעה הזו לא מרחיקה את הרברט ממנה ולא מונעת את אהבתם. הוא אפילו מספר לה על יהודים נוספים שהוא מכיר שהמירו את דתם. בהמשך כשהם כבר זוג נשוי ומלחמת העולם השנייה פרצה, הרברט מבין שגרמניה חוותה שינוי מטלטל והוא חושש לגורלה של אהובתו. הוא מצליח להציל את מרי ואת אמה על ידי הברחתם לפולין, אך, דרכיהם נפרדות כשמרים מחליטה לעלות לבדה ארצה בזמן שהרברט בוחר להישאר בגרמניה עם בני עמו, ועם ההשלכות של החלטה זו הוא יאלץ לחיות עד יומו האחרון.

זהו סיפור חוצה גבולות המתחיל בגרמניה ומסתיים בישראל. קורותיה של מרים אשר עלתה ארצה לפלשתינה בגפה ובשל אהבתה לבעלה לא מאפשרת לעצמה לפתוח בפרק ב' בחייה הרומנטיים ובסוף חווה סיום טראגי, וקורותיו של בנה מיכאל גבעתי אשר גדל, התבגר והקים את משפחתו בקיבוץ גבעת התקווה הרחק מאביו הגרמני, מתוארים בפירוט רב ומשקפים את רוח התקופה של פלשתינה דאז וכל מה שהתרחש בארצנו בשנים שלאחר הקמתה.

האם הרברט ישוב לראות את מרים אהובתו? האם יזכה להכיר את בנו מיכאל שנולד הרחק ממנו? תקראו את הספר ותגלו!

העלילה הפתלתלה ונתיבי הגורל של דמויותיה ממחישים היטב את מה שהכותב ביקש לבטא בספרו. כל בני האדם הינם שווים בלי קשר למעמדם, מוצאם או דתם. הבחירות שלהם בחיים הם אלה שמכתיבים את מסלול חייהם ומשפיעים על גורלם. לכל מעשה קיימת השלכה, לטוב ולרע ורק אנו בונים ויוצרים את המסלול שבו נצעד בלי קשר למעמדנו או דתנו.

אני אוהבת לקרוא רומנים היסטוריים וגם מאוד מצאה חן בעיני תמונת הכריכה של הספר שמאוד מושכת את העין, אבל העלילה נראתה לי מצד אחד, מפורטת יתר על המידה בפרטים שוליים או כאלה שחוזרים על עצמם, ומצד שני, לא הייתה מספיק התעמקות בדמויות שתגרום לי להיקשר אליהן והעלילה כבר המשיכה לדור הבא. יחד עם זאת, כן היה מעניין לגלות איך עלילה שמתחילה בגרמניה מסתיימת בישראל, ותמיד מסקרן אותי לקרוא על ישראל של פעם. כמו כן, המסרים בספר הם מאוד חיוביים ויפים.

שורה תחתונה: רומן היסטורי חוצה גבולות על בחירות בחיים והשפעתם על המשך דרכו של האדם.

617 עמודים
הגהה: חנן קפלן
הוצאת אוריון
שנת הוצאה: 2021

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

פיקדון עיניך

פיקדון עיניך / אפרת נוה עלילת הספר מתרחשת בדרום הארץ ונקודת הפתיחה שלה היא העיר העתיקה של באר שבע אשר בה אירע אירוע ירי שבו אדם מבוגר כבן 70...