יום שישי, 16 ביולי 2021

במקום שאין אף אחד

במקום שאין אף אחד / בני שטיינברג


רחל הופמן היא קשישה בת 83 השוהה ב"הגבעה", בית דיור מוגן באזור השרון. כשאחיינה מתן, מגיע לבקרה ומספר לה על תרופה ניסיונית בעלת סגולות רבות שהחברה שבה הוא עובד מפתחת, רחל מיד חושבת על חברתה הטובה, נטאשה, השוהה עמה ב"הגבעה". השתיים הכירו עוד מילדות באירופה והפכו לחברות טובות כשנפגשו מחדש בארץ. נטאשה לא יוצאת מחדרה ובקושי מוציאה מילה מפיה. רחל מקווה שהתרופה הנמצאת בתהליכי פיתוח ומבטיחה תוצאות מדהימות, ביניהם חידוש התאים בגוף וחיזוק המערכת החיסונית, תביא לשיפור ניכר במצבה של נטאשה.

רחל מבקשת מאחיינה מספר בקבוקים מאותה תרופה מסתורית בשביל נטאשה, אך, זו לא ממהרת לצרוך את התרופה. לעומתה, דיירים אחרים דווקא קפצו על המציאה ורצו לחזות בפלאי התרופה.
אבל העניינים יוצאים מכלל שליטה ורחל מוצאת את עצמה נחקרת בתחנת המשטרה.

מה התחולל בבית הדיור המוגן שגרם למשטרה לפתוח בחקירה מול רחל הקשישה? האם רחל תצליח לשפר את מצבה של חברתה הטובה?
את כל התשובות תמצאו בספר המיוחד: "במקום שאין אף אחד"!

כשקראתי את התקציר של הספר, לא הייתי בטוחה שזה ספר שידבר אלי ושאצליח להתחבר אליו. בסופו של דבר, מצאתי את עצמי שקועה בקריאה שוטפת עד לסיומו. הספר כתוב היטב ומאוד קולח, מה שיפה בו הוא שהסופר הצליח ליצור דמויות מרתקות בעלות קול ואופי. לכל דמות סגנון דיבור משלה, דבר המהווה ערך מוסף לחוויית הקריאה.

רחל ונטאשה הן הדמויות המרכזיות בעלילה. למרות היותן חברות טובות, השוני ביניהן ניכר. רחל היא דמות נפלאה שקשה שלא לחבב אותה. היא חזקה, אכפתית, דעתנית ומלאת חמלה. דיבורה לעיתים תקיף וישיר וברצף מילותיה היא גם לפעמים משלבת מילים באנגלית. לעומתה, דמותה של נטאשה היא יותר מאופקת ואצילית, היא מדברת בשפה יפה ומנומסת, לעיתים רשמית ותמציתית. למרות שלא תמיד הייתה כזו, כעת היא כבויה ודיכאונית.

שתי הנשים נאלצו להתמודד עם עבר כואב. שתיהן איבדו בני משפחה בשואה וכל אחת מהן מתמודדת עם כאביה ופחדיה בדרכה שלה. לא על הכל הן מסכימות, והמחלוקות ביניהן מורגשות ולעיתים צפות מעל פני השטח. ולמרות זאת, החברות שלהן ארוכת השנים שרדה את כל המכשולים.

דמות נוספת שבלטה היא דמותו של לאון, קשיש אשר מקדיש זמן רב לשאלה מה עלה בגורלם של עשרת השבטים. הוא מנסה לאתר ספר שהיה ברשותו ונלקח ממנו, אשר בו תשובות רבות לשאלות חשובות עבור העם היהודי, והוא מאמין שיצליח להתחקות אחר השבטים האבודים שלדעתו במקום שבו הם נמצאים, הם עדיין מנהלים אורח חיים על פי מנהגים עבריים עתיקים. אני מודה שבחלק הזה בעלילה פחות התעניינתי.

שורה תחתונה: ספר החושף את עולמם של בני הגיל השלישי בבית דיור מוגן, ודרכו של כל אחד מהם להתמודד עם העבר הכואב ועם ההווה המורכב.

221 עמודים
עורכת הספר: רונית מוזיקנט שטיבל
הוצאת כנרת זמורה
שנת הוצאה: 2021


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

פיקדון עיניך

פיקדון עיניך / אפרת נוה עלילת הספר מתרחשת בדרום הארץ ונקודת הפתיחה שלה היא העיר העתיקה של באר שבע אשר בה אירע אירוע ירי שבו אדם מבוגר כבן 70...