יום רביעי, 20 באוקטובר 2021

האדריכל מפריז

האדריכל מפריז / צ'רלס בלפור


העלילה מתרחשת בפריז של שנת 1942, עיר האורות כבויה מתמיד ונשלטת על ידי גרמניה הנאצית. לוסיין ברנאר הוא אדריכל מוכשר שלאור המצב הקשה וכמו רוב התושבים, לא מצליח למצוא עבודה וחי במחסור. חייו משתנים ביום שהוא פוגש באיש עסקים עשיר בשם אוגוסט מנה המציע לו עבודה שקשה לסרב לה. הוא נדרש לתכנן מקום מסתור בדירה שבו אדם יוכל להסתתר לזמן קצר. לוסיין היה מודאג מהעבודה וחשש שהוא מאוד מסתכן בקבלתה, אך, כששמע את הסכום שיקבל בעבורה החליט לקחת על עצמו את המשימה המאתגרת בלי לשאול יותר מידי שאלות.

בנוסף, מנה המליץ עליו בתור האדריכל שיעמוד בראש פרויקט מבנים עבור הגרמנים. לוסיין אוהב בכל ליבו לשרטט ולראות איך שרטוטיו הופכים לבניינים מפוארים ואיתנים. למרות שהוא מתעב את הגרמנים, הרצון שלו לעבוד במקצוע שהוא כל כך אוהב גובר על כל היבט אחר והוא מתחיל בתכנון המבנים אשר ישמשו את הגרמנים במלחמתם נגד בעלות הברית. 

ואז שוב פונה אליו מנה בבקשה ליצור מקום מסתור מוצלח על פי עיני האדריכל המקצועיות שלו. לוסיין שכבר הבין עוד קודם לכן למי מיועדים מקומות המסתור חשש להעמיד את חייו בסכנה. אבל שוב הוצא לו סכום כסף רב, ובנוסף הוא חשב על כך שבדרך הזו הוא יערים על הגרמנים וינקום בהם על מה שהם עוללו למולדתו.

מצד אחד, לוסיין עובד עם הגרמנים להקמת מפעליהם ומצד שני הוא מתכנן מקומות מסתור אשר נועדו להסתרת יהודים. שני מעשים מאוד מנוגדים מבצע האדריכל מפריז. בסופו של דבר יהיה עליו לבחור צד. באיזה צד לוסיין יבחר? האם הוא יהפוך למשתף פעולה של הגרמנים או ימשיך לתכנן מקומות מסתור ליהודים למרות הסכנה הממשית לחייו? את כל התשובות תמצאו בספר הנהדר: "האדריכל מפריז"!

איזה ספר עוצמתי! הספר הזה הוא מסוג הספרים שקשה להתנתק מהם מרגע שמתחילים לקרוא. העלילה מרתקת, לעיתים מותחת, טורדת מנוחה ומעוררת חרדה וגם סוחפת ומאוד מרגשת. ספרים שעלילתם מתרחשת בתקופת מלחמת העולם השנייה תמיד ריתקו אותי וזה אחד מהספרים המוצלחים שבהם. 

הסיפור הוא אמנם דמיוני, אך, הסופר שהוא גם אדריכל קיבל השראה לכתיבתו מאירועים שהתרחשו באנגליה בתקופת מלכותה של אליזבת הראשונה שבה רדפו השלטונות אחרי הקתולים ואסרו עריכת טקסי מיסה. כמרים ברחבי המדינה ביצעו מיסה בסתר ונגרים עיצבו עבור הכמרים מקומות מסתור שכונו "בורות כמרים". הסופר שינה את מקום ההתרחשות והזמן ורקם עלילה משובחת וסוחפת שממנה נהניתי עד לעמוד האחרון. 

שורה תחתונה: "האדריכל מפריז" הוא ספר מרתק ומרגש אשר מציג אנושיות בתקופה אפלה ומצמררת שבה הרוע שלט בכל.


350 עמודים
מאנגלית: עידית שורר
הוצאת פן וידיעות ספרים
שנת הוצאה: 2014

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אל תשכחי לכתוב

אל תשכחי לכתוב / שרה גודמן קונפינו תכירו את מרלין קליינמן בת ה-20. אחרי שנתפסה על חם מתמזמזת עם בן הרב, הוריה המבוישים מחליטים לשלוח את בתם ...