יום שישי, 22 באוקטובר 2021

המכתב האבוד

המכתב האבוד / ג'יליאן קנטור


השנה היא 1938 וכריסטוף, אשר גדל בבית יתומים בוינה, מתחיל לעבוד כשוליה של חרט יהודי בעיירה גרוטסבורג. פרידריך, החרט אשר לו אישה ושני בנות: אלנה ומרים, מתרשם מכישוריו של כריסטוף הצעיר וזה מצטרף למשפחתם והופך לבית בית ולמרות שהוא לא יהודי, הוא נהנה לקבל עימם את השבת ולהרגיש שהוא חלק ממשפחתם. 

הימים חולפים ומתחילה תקופה קשה ואפלה. הגרמנים סיפחו את אוסטריה לגרמניה והיהודים בסכנה קיומית. באירועי ליל הבדולח אב המשפחה נעלם וכריסטוף תופס את מקומו כחרט. בשיתוף פעולה עם אלנה, בתו הבכורה של פרידריך שבה הוא גם מתאהב, הם מזייפים מסמכים ליהודים על מנת שאלה יוכלו לצאת מאוסטריה בזהות חדשה. וכך, מתנהלת פעולה מחתרתית באמצעות חריטה נסתרת על בולים שנועדה להעביר מסר סודי ליהודים בדבר השלמת הכנת המסמכים עבורם . מצד אחד, כריסטוף נאלץ לחרוט בולים עבור הנאצים בשביל לשרוד ומצד שני, הוא מנצל את תפקידו למען יהודים, מה שמעמיד את חייו בסכנה. אבל הוא לא דואג רק לחייו אלא גם לחייה של אלנה אשר שבתה את ליבו. 

השנה היא 1989 וקייטי נאלצה להעביר את אביה לבית אבות מאחר והוא חולה באלצהיימר. אביה אסף כל חייו בולים והותיר אותם לטיפולה. היא מגיעה לסוחר בולים על מנת שזה יבדוק האם בין אוסף הבולים של אביה קיימים בולים ייחודים בעלי ערך רב.  בין החפצים מתגלה מכתב מאוד ישן שמעולם לא נשלח ליעדו. המען במכתב כתוב בגרמנית וקייטי בעזרתו של סוחר הבולים העונה לשם בנג'מין, מנסים להתחקות אחר הסיפור שעומד מאחורי המכתב. מה שמושך את עיניהם הוא הבול המוטבע על המעטפה שהינו בול ייחודי ונדיר שעליו מופיע בקטן עלי הכותרת של צמח האדלווייס שהינו צמח הגדל באזורי שלג ומסמל אות לתעוזה.

עלילת ההווה והעבר נשזרות יחד וחושפות סיפור מרתק במיוחד שלא תצליחו להפסיק לקרוא עד שתגיעו לעמוד האחרון! 

איזה ספר מקסים! הסיפור עוצמתי, יפהפה וסוחף. מאוד נהניתי לקרוא את הספר שהציג בפני עוד זווית ראייה על התקופה שלפני פרוץ מלחמת העולם השנייה, והפעם הסיפור התמקד באירועי ליל הבדולח ובדרך היצירתית שבה פעלו יהודים וגם לא יהודים נגד הנאצים - באמצעות מסרים נסתרים בבולים. העלילה נעה לסירוגין על גבי שני צירי זמן. העבר שהתרחש אוסטריה של 1938 וההווה בארה"ב של 1989. שני קווי העלילה מעניינים ומרתקים, אם כי לפחות בתחילת הספר, עלילת העבר משכה אותי הרבה יותר. 

שורה תחתונה: סיפור סוחף המתחיל במציאת מכתב ישן ואבוד שגילויו מביא לחשיפת עבר נסתר ומרגש שאילולא אותו מכתב היה נותר קבור.

342 עמודים
מאנגלית: דנה אלעזר-הלוי
הוצאת ידיעות ספרים
שנת הוצאה: 2018

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מה שראיתי מהמרפסת

מה שראיתי מהמרפסת / אפרת קנובל תכירו את נעמה. היא הייתה נשואה לעמירם, אמא לשני ילדים בוגרים וסבתא לנכדים. למה "הייתה" אתם שואלים? ...