יום ראשון, 3 באוקטובר 2021

על עצמות המתים

על עצמות המתים / אולגה טוקרצ'וק


ינינה דושייקו היא אישה בת 60 המתגוררת בכפר פולני נידח הנמצא לא הרחק מהגבול שבין פולין וצ'כיה. היא מהנדסת גשרים במקצועה וחובבת אסטרולוגיה ואף יודעת לבנות מפה אסטרולוגית לחיים וגם למתים.

בשל בעיות בריאות, ינינה חדלה מעבודתה כמהנדסת גשרים והחלה ללמד בבית ספר. כשמצבה הרפואי התדרדר היא חיפשה עבודה בהוראה רק למספר שעות בשבוע ומצאה את מבוקשה בכפר הנידח שאליו החליטה לעבור. שם היא גם עבדה לפרנסתה בעונת החורף בשמירה על הבקתות שבקרבת ביתה. רוב התושבים לא התגוררו בהן בחורף בשל תנאי מזג האויר הקשים. ינינה הייתה מבין היחידים שכן נשארה בכפר גם בתקופה הקודרת של השנה.

ינינה התגוררה בכפר בגפה ואהבה בכל ליבה את הטבע ואת בעלי החיים. היו לה חיי שגרה מהם היא הייתה די מרוצה. עם שכניה כמעט ולא החליפה מילה. היא גם לא הכירה את שמותיהם וקראה להם בשלל כינויים. השניים שהתגוררו ממש בקרבתה היו "תפלצת" ו"רגל-גדולה". ינינה לא סבלה את שמה הפרטי ודרשה שיקראו לה רק בשם משפחתה או בכל שם אחר. יש מי שבחר בכינוי "מכשפה זקנה" ואם תשאלו את הגברת דושייקו זה בהחלט עדיף מינינה.

לילה אחד, שכנה תפלצת דפק על דלתה וסיפר לה נסער כי השכן רגל-גדולה מת. השניים מיהרו לביתו וניסו להתקשר למשטרה, משימה לא פשוטה באזור הנידח שבו הקליטה הסלולרית מקרטעת. בסופו של דבר המשטרה הגיעה וינינה הייתה בטוחה שמי שהרג את רגל-גדולה הם החיות אשר נקמו בו בשל היותו צייד שלוקח חלק בצייד בלתי חוקי.

מן הסתם, המשטרה לא לקחה ברצינות את דבריה של ינינה שהתעקשה בצדקתה ואף הכינה מפות אסטרולוגיות למת ובו הוכחה לדבריה. אבל המוות של רגל-גדולה הוא לא המוות היחיד באותו כפר נידח, וינינה מתעקשת שגם במקרי המוות האחרים החיות הן האחראיות להתרחשויות.

מי אחראי למיתות המוזרות שמתרחשות בכפר הנידח? האם ינינה צודקת והחיות החליטו לנקום בבני האדם בשל אכזריותם? את כל התשובות תמצאו בספר הגדוש במסרים: "עצמות המתים"!

הספר כתוב היטב, הוא מדבר על בדידות וגדוש באהבה לטבע ולבעלי החיים. על רקע פרשת חקירת המיתות המוזרות, ישנה ביקורת חריפה על הפגיעה בבעלי החיים ועל כך שהפכו את הצייד לספורט של ממש, חוקי ואף מוסרי. הביקורת היא גם על אנשי הכנסייה שמצד אחד מטיפים כנגד פשע ואלימות ומצד שני תומכים בציידים ואף לוקחים חלק פעיל בציד.

הספר הוא שונה אבל גם מיוחד. לקח לי קצת זמן להתחבר אליו ואותי אישית חלקי האסטרולוגיה פחות עניינו. גם דמותה של ינינה שונה וחידתית. היא לא מנדבת הרבה פרטים על חייה האישיים וחושפת רק את מה שהיא מוצאת לנכון. מלבד האסטרולוגיה, היא גם נהנית לתרגם משיריו של המשורר ויליאם בלייק יחד עם בחור צעיר שהיה תלמיד שלה בעבר. מעטים האנשים שנמצאים בחייה, והיא חיה בבדידות עם עצמה, עם הטבע שמקיף אותה ועם בעלי החיים אותם היא כל כך אוהבת ועבורם היא נאבקת.

גם שם הספר וכמו כן, הציטוטים המופיעים בכל תחילתו של פרק הינם טקסטים מאת המשורר הבריטי ויליאם בלייק.

שורה תחתונה: רומן שונה ומיוחד על בדידות גדולה ועל אהבה גדולה לא פחות לטבע ולבעלי החיים.

260 עמודים
מפולנית: מרים בורנשטיין
אחוזת בית הוצאה לאור
שנת הוצאה: 2021


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

גן החורף

גן החורף / כריסטין האנה מרדית' ונינה, שתי האחיות לבית ויטסון שונות האחת מן השנייה כמו שמן ומים. מרדית' נשואה ואם לשתי בנות בוגרות. ה...