יום שבת, 8 בינואר 2022

סניוריטה מאיזמיר

סניוריטה מאיזמיר / מיכל מוסקוביץ


העלילה המתחילה באיזמיר שבטורקיה של שנות ה-30 ומסתיימת בארץ ישראל של שנות ה-50, מספרת את סיפורן של שתי נשים, אם ובתה המשתייכות למשפחה יהודית ממוצא ספרדי, ומציגה את והתמודדותן של שתי הנשים עם הקשיים שהוצבו במסלול חייהן. 

האם, פלורה נישאה לבנימין, סוחר בדים ממולח ומצליח, והשניים הקימו בית וחיו חיים נוחים ומאושרים. אבל האושר נקטע כשטרגדיה קשה פקדה את ביתם ושני ילדיהם הקטנים נפטרו ממחלה. הימים חלפו ופלורה שבתקופת הטרגדיה הייתה בהריון, ילדה את בתה, אסתר ואחריה נולדו למשפחה עוד ארבעה ילדים, שתי בנות ושני בנים.

אסתר הייתה ילדה מאוד חכמה ומוכשרת. היא הצטיינה בלימודיה ועזרה לתלמידים אחרים שהתקשו בלימודיהם. היא גם דאגה לאחיה הקטנים ועזרה בבית בכל מה שהיה צריך. הוריה היו גאים בבתם המצטיינת והחרוצה שאהבה ורצתה ללמוד וחלמה להפוך למורה עם סיום לימודיה. 

אבל לאור המצב באיזמיר והשנאה הגוברת ליהודים, משפחות יהודיות רבות עזבו את טורקיה ועלו לארץ ישראל שזה עתה הוכרזה עצמאותה. וכך, נגדע חלומה של אסתר להפוך למורה באיזמיר כשהוריה החליטו לשלוח אותה עם שניים מאחיה לישראל. המציאות החדשה טורפת את כל הקלפים, ואסתר מוצאת את עצמה בודדה ומפוחדת בארץ חדשה שהיא אינה מבינה את שפתה. בקיאותה בשפה הצרפתית שאותה למדה באיזמיר לא מועילה לה במאומה בישראל ועליה להתחיל מאפס, ובנוסף, לאור ליבה הרחב, היא תמיד דואגת להתאים את עצמה לצורכי משפחתה.

מה מצפה לאסתר בארץ ישראל? האם תצליח להגשים את חלומה ולהפוך למורה? את כל התשובות תמצאו בספר המרתק: "סניוריטה מאיזמיר"!

מאוד נהניתי לקרוא את הספר שהיה מעניין ומרתק לכל אורכו ועם דמויות מרגשות. הוא כתוב היטב ומשלב מילים ומשפטים בלאדינו, דבר היוצר אותנטיות רבה ומשקף היטב את רוח התקופה.

אהבתי הן את דמותה של פלורה והן את של אסתר. האם הייתה מסורה לילדיה ודאגה למשפחתה כמו לביאה. והבת הייתה כל כך מוכשרת, ועוד יותר מכך, קשובה לצורכי משפחתה שאת טובתם היא הציבה במקום הראשון לפני טובתה האישית.

שורה תחתונה: זהו סיפור על נשים חזקות עם חלומות ותקוות אשר למען יקיריהן נלחמות כמו לביאות! 

316 עמודים
עריכה: יוספה אבן שושן
עריכה לשונית: זוהר גולדפרב
הוצאת ספרי ניב 
שנת הוצאה: 2021

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

פיקדון עיניך

פיקדון עיניך / אפרת נוה עלילת הספר מתרחשת בדרום הארץ ונקודת הפתיחה שלה היא העיר העתיקה של באר שבע אשר בה אירע אירוע ירי שבו אדם מבוגר כבן 70...