יום שבת, 19 בפברואר 2022

הבת של הספרדייה

הבת של הספרדייה / קרינה סיינז בורגו


תכירו את אדלאידה, רווקה בת 38 שהתגוררה עם אמה בקראקס שבוונצואלה. אמה, שגם שמה היה אדלאידה, נפטרה לאחר שחלתה במחלה קשה ואדלאידה הבת נותרה לבדה. הזמנים בוונצואלה הם מאוד קשים. ימי מהפכה, הסדר הופר, הכסף איבד מערכו, אנשים הוכו, נאסרו, נרצחו, מעשי הביזה וההתפרעות היו רבים, אנשי המהפכה תפסו את כל מי שהפגין נגד המצב במדינה. עירה של אדלאידה שררה באי סדר שבה התושבים חיים בפחד, סכנה ומחסור.

כשאדילאידה מנסה להיכנס לביתה הוא מגלה שבנות המהפכה השתלטו עליו, ואם היא לא רוצה למצוא את עצמה עם כדור באחד מאיברי גופה, עליה לברוח מהמקום כמה שיותר מהר. אדלאידה ממהרת להיכנס לדירה השכנה לדירתה, שם מתגוררת אאורורה פרלטה, אישה שסביבתה כינתה אותה "הבת של הספרדייה" מאחר שאמה נולדה בספרד. אאורורה ואמה הגיעו לוונצואלה מספרד לאחר שהאם התאלמנה. אדלאידה מוצאת בדירה את אאורורה מתה. גופה חסר החיים שרוי על הרצפה ועיניה פעורות.

אדלאידה מוצאת בין מכתביה של אאורורה מכתב ובו אישור על קבלת דרכון ספרדי. הפרט הזה מוביל את אדלאידה לחשוב על דרך מילוט. הרי שעם דרכון ספרדי אדלאידה יכולה להצליח לברוח מן הגיהנום שאליו הפכה עיר מולדתה. אבל איך תוכל להתחזות לאאורורה? ומה היא תעשה עם גופתה? את התשובות תמצאו בספר המרתק: "הבת של הספרדייה"!

הספר כתוב היטב, הוא קצר אך עשיר בתוכן ומספק חוויית קריאה טובה. אמנם לקח לי מספר עמודים בכדי להתרגל לסגנון הכתיבה, אך ברגע שהתרגלתי לסגנון העלילה מאוד זרמה לי ולפני ששמתי לב הגעתי לעמוד האחרון. הסיפור מועבר בגוף ראשון ומלבד תיאור קורותיה של אדלאידה לאחר מות אמה, אנו נחשפים גם לקטעי זיכרונות של אדלאידה מילדות בזמנים שבהם המצב בקראקס היה הרבה יותר שפוי. 

זהו ספר ביכורים איכותי ומוצלח המכיל ביקורת נוקבת אודות מצבה העגום של ונצואלה, ימי המהפכה המטלטלים, מעשי הביזה, האלימות, החיים שאיבדו מערכם, החיים בפחד ובלי ביטחון שבהם אנשים חרדים לגורלם ולא יודעים מה ילד יום. מציאות מסויטת שבה כל מי שיכול לברוח, בורח בלי להביט לאחור.

שורה תחתונה: בוונצואלה שורר כאוס מסויט שבעקבותיו כל מי שיכול נמלט. אדלאידה גם היא מנסה למצוא דרך שבה תשיב לחייה ערך. 

187 עמודים
מספרדית: אביגיל בורשטיין
הוצאת כנרת זמורה 
שנת הוצאה: 2021

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הכנרת מאושוויץ

הכנרת מאושוויץ / אלי מידווד הרומן שלפניכם מבוסס על סיפור אמיתי ומספר את סיפורה מעורר ההשראה של הכנרת האוסטרית אלמה רוזה, אשר בשל מוצאה היהוד...