יום שלישי, 8 במרץ 2022

החיים לא היו שושנים

החיים לא היו שושנים / גליה ברוידא מזרחי


העלילה מספרת את סיפורו של דוד שמידוב, סבה של הכותבת אשר הלך לעולמו בשיבה טובה. הספר נפתח באירוע חגיגת יום הולדת 85 לדוד אשר לכבודו התאספו כל בני משפחתו וריגשו אותו עד דמעות. ברכה מחורזת ומרגשת במיוחד הקריאה נכדתו גליה, כותבת הספר.

לאחר פרק הפתיחה המרגש, הסיפור חוזר שנים רבות קודם לכן. דוד עלה ארצה עם רעייתו ז'ניה במטרה להקים בית בישראל. הם הגיעו מלטביה אשר גם בה היהודים הרגישו לא בטוחים, והם קיוו שבישראל חייהם יהיו הרבה יותר טובים. השניים תחילה גרו בצריף במשך כמה שנים והקימו בית בתל עדשים, דוד עבד מבוקר עד ערב ודאג לפרנסת משפחתו. הוא היה עמוד התווך של הבית והצטייר כאדם כריזמטי ובעל נחישות.

לדוד ואשתו נולדה בת בכורה בשם נחמה שהתגלתה כילדה פעלתנית וסקרנית ובאמצעות שיחותיה עם דוד, הקורא נחשף לאנקדוטות משפחתיות עוד מהתקופה שבה דוד חי בלטביה. המשפחה התרחבה ונולד לדוד וז'ניה בן שלו דוד קרא זאב על שם דודו האהוב שנפטר. לא היה מאושר ממנו על הבן שזכה לו. ז'ניה אשר איבדה את אמה בצעירותה קיוותה כי תזכה לחיות במחיצת משפחתה האוהבת במשך שנים ארוכות. בהמשך, המשפחה שהתרחבה עברה למקום מגוריה החדש בכפר ידידיה ויצאה לדרך חדשה. הרבה התרחשויות יחוו דוד ומשפחתו, חלקן שמחות ואחרות עצובות ועל כולן תוכלו לקרוא בספר.

הכותבת מטיבה לתאר באותנטיות רבה את החיים בישראל של שנות ה-30 של המאה הקודמת ומציגה תמונה של משפחה, רגעים אינטימיים לצד אירועים שגרתיים ויומיומיים וגם את הלך הרוח של אותה תקופה. ההתנידות בעגלות רתומות לסוסים, הטלפון היחיד שהיה זמין רק במזכירות, יחסי השכנות הקרובים והחמים. לצד רגעים משמחים שהתרחשו, התחוללו גם פגיעות ביהודים על ידי הערבים, טרגדיות משפחתיות וידיעות מדאיגות מאירופה בתקופת מלחמת העולם השנייה. 

הספר מבוסס על סיפור משפחתה של הכותבת, אותו היא שמעה מאמה ששיתפה אותה בזיכרונותיה. הכתיבה יפה ומסקרנת ומספקת נקודת מבט על ישראל של פעם, בימים שלפני הכרזת העצמאות כשהבריטים שלטו בשטחה והתושבים חיו בצנע ונאלצו להתמודד מול קשיים ופרעות מצד הערבים. 

אם מסקרן אתכם להיחשף לישראל של פעם ולצורת החיים בארץ לפני כל כך הרבה שנים, תמצאו את מבוקשכם בספר אשר חוויית הקריאה בו טובה וקולחת ומועברת בצורה ברורה ובגובה העיניים. 

269 עמודים
עריכה: נורית שי 
אוריון הוצאת ספרים
שנת הוצאה: 2022 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הכנרת מאושוויץ

הכנרת מאושוויץ / אלי מידווד הרומן שלפניכם מבוסס על סיפור אמיתי ומספר את סיפורה מעורר ההשראה של הכנרת האוסטרית אלמה רוזה, אשר בשל מוצאה היהוד...