יום שבת, 12 במרץ 2022

ספר השמות האבודים

ספר השמות האבודים / קריסטין הרמל


אני מאוד אוהבת ספרים אשר עלילתם מתרחשת בתקופת מלחמת העולם השנייה וכשמדובר בספר של קריסטין הרמל אני יודעת שמצפה לי חוויית קריאה נפלאה. ואכן, הספר עמד בציפיות ואף מעבר לכך והיה מרגש וסוחף.

השנה היא 2005 והקשישה אווה טראוב אברמס אשר מתגוררת בארה"ב רואה בעיתון תמונה שטלטלה את כל עולמה. בתמונה מופיע ספר שאותו לא ראתה מאז ימי מלחמת העולם השנייה. הספר אשר אותו היא מכנה "ספר השמות האבודים" טומן בחובו מידע מוצפן שרק אווה יכולה לעזור לפענח. 

השנה היא 1942 ואווה הצעירה בורחת מפריז עם אמה לאחר שאביה נלקח על ידי הנאצים. הן מגיעות לעיירה בשם אוריניון הנמצאת באזור החופשי של צרפת, ובעזרת מסמכים מזויפים שאווה הכינה בעצמה, קיוותה שהיא ואמה יצליחו לחצות את הגבול ולברוח לשוויץ.

אבל תוכניותיה של אווה משתנות כשהיא מבינה כי נוכחותה בעיירה יכולה להביא להצלתם של יתומים רבים. הכומר של העיירה התרשם מהמסמכים המזויפים שאווה הכינה לעצמה, והציע לה להצטרף ולפעול בשיתוף עם תנועת התנגדות צרפתית אשר פועלת לשם הברחת ילדים לשוויץ. כישרונה של אווה להעתיק מסמכים ולאייר סמלים בצורה מופתית הופך אותה לדמות נחוצה מאוד על מנת להצליח להציל כמה שיותר ילדים.

וכך למורת רוחה של אמה, אווה מחליטה להישאר בעיירה ולזייף מסמכים למען הצלת חיים. מי שעובד לצידה הוא גבר צעיר בשם רמי שרוצה לתרום גם הוא לפעילות נגד הנאצים. גם אווה רוצה לעשות משהו מעבר לזיוף מסמכים. היא מחליטה יחד עם רמי להטמין בצורה מוצפנת את כל השמות האמיתיים של הילדים אשר להם הוכנו מסמכים לשם הברחתם, ובמקביל להצפין גם את שמם החדש על מנת שיהיה ניתן לאתרם ושאותם יתומים יוכלו לדעת מאין באו ומה היה שמם לפני כל התופת.

המלחמה נמשכת והגרמנים משתלטים על יותר אזורים ואף מגיעים לשטחים החופשיים, ואווה ושותפיה לפעולות ההצלה נמצאים בסכנה הולכת וגוברת והדבר שהכי מסוכן הוא שהם אינם יודעים מאין תגיע הצרה.

זהו סיפור על אומץ לב ונחישות של בחורה צעירה שלא רואה בעצמה גיבורה, אך מעשי הגבורה שלה מדברים בעד עצמם. מלבד הצלתם של ילדים אשר איבדו את כל משפחתם, אווה פעלה על מנת שזהותם של הילדים לא תימחק. הם איבדו די והותר בחייהם ובכך לפחות השם שקיבלו מהוריהם יתועד. לצד סיפור על אומץ לב וגבורה, יש בספר גם אהבה ולמרות התקופה האפלה והעצב ששרר בכל פינה נכחה גם התקווה. 

כל כך נהניתי לקרוא את הספר שהיה מקסים בעיני! קריסטין הרמל כותבת פשוט נהדר. היא הצליחה לרקום עלילה מרגשת, נפלאה וסוחפת, עם דמויות נהדרות ושובות לב. בסוף הספר הרמל משתפת בתחקיר המעמיק שעשתה ואיך שילבה עובדות היסטוריות מעוררות השראה בתוך העלילה הדמיונית הנהדרת הזו. אותי הספר כבש ובגדול ומקווה שגם אתם תהנו ממנו לא פחות ממני. 

שורה תחתונה: קריסטין הרמל חוזרת עם ספר עוצמתי במיוחד שלא תצליחו להניח מהיד! 

373 עמודים
מאנגלית: ניצה פלד
הוצאת הכורסא 
שנת הוצאה: 2022

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הכנרת מאושוויץ

הכנרת מאושוויץ / אלי מידווד הרומן שלפניכם מבוסס על סיפור אמיתי ומספר את סיפורה מעורר ההשראה של הכנרת האוסטרית אלמה רוזה, אשר בשל מוצאה היהוד...