יום שלישי, 15 במרץ 2022

ארץ מביטה מטה

ארץ מביטה מטה / נעם שלו


תכירו את רונן אבני. הוא בשנות ה-50 לחייו, גרוש ואב לבן ובת בוגרים ובעל נגריה מאוד מצליחה. לאחר ביקור אצל אחיו, רונן נכנס לרכב ותיכנן לנסוע לעבודה הוא קיווה להעביר עוד יום סטנדרטי בנגריה ולעבוד במה שהוא כל כך אוהב. אבל בדרך לעבודה הוא נקלע לפיגוע ירי שבו מחבלים חמושים החלו לירות בחפים מפשע. אירוע הטרור יצר פקק בכביש ואנשים ברחו מהמקום. רונן יצא מרכבו והבחין במחבלים. הוא הבין שעליו לעשות משהו והתחיל להתקדם לעברם. הוא הצליח לפגוע במחבלים, נפצע ואיבד את ההכרה. בפעם הבאה כשהוא פותח את העיניים הוא מוצא את עצמו אזוק למיטת בית חולים ומגלה שמתייחסים אליו כאל מחבל. 

 רונן מועבר למרתפי השב"כ ונחקר בחשד לסיוע למחבלים. הוא טוען לחפותו שוב ושוב אבל אף אחד לא מאמין לו. הוא נחקר באלימות וכל מה שרוצים לשמוע ממנו הוא את ההודאה שלו באשמה. רונן לא מאמין לסיוט שבו הוא חי. הרי הוא נטרל את המחבלים ולא סייע להם בפיגוע. השעות חולפות והוא מתחיל להבין שהוא נמצא בסיטואציה סבוכה שבכלל לא בטוח שיצליח להיחלץ ממנה.

בזמן שרונן נחקר שוב ושוב, השוטר שהגיע ראשון למקום הפיגוע הופך לגיבור היום. אותו שוטר בשם דוד תיאר בחקירתו במח"ש איך ירה במחבלים וחיסל אותם במהלך קרב יריות שהתנהל במקום. אז נכון, דוד יודע שהוא לא דייק בפרטים, אבל זה באמת משנה? הרי הוא הפך לגיבור ואפילו עומד לפגוש בראש הממשלה. מבחינת דוד, העיקר המחבלים מתים. מה זה משנה חוסר דיוק פה ושם? הרי העניין תם ונשלם. 

איך קורה שאזרח נורמטיבי אשר אזר אומץ ונטרל מחבלים חמושים הופך בתוך כמה שעות לסייען למחבלים ואף לאדם הכי שנוא במדינת ישראל? ואיך שוטר שהציג תמונה שגויה של התרחשות הופך לגיבור האומה כולה? האם רונן יצליח להוכיח את חפותו? את כל התשובות תמצאו בספר המעולה: "ארץ מביטה מטה"!

ואווו איזה ספר נהדר! זהו ספר ביכורים משובח שמרגע שהתחלתי בקריאתו התקשיתי להניח אותו מהיד. הכתיבה נפלאה והעלילה פשוט מרתקת, מאוד ישראלית ורלוונטית ומתארת מציאות דמיונית מלחיצה ומדאיגה של חוסר צדק ושחיתות שבה שיקולים פוליטיים גוברים על החוק והצדק. מציאות שבה אדם יכול להיות מואשם על לא עוול בכפו והוא פשוט לא יכול לעשות דבר בשביל לשנות את המצב. 

העלילה מועברת בגוף ראשון ומנקודת המבט של מספר דמויות מרכזיות. אחת מהן היא דמותה של דפנה, העיתונאית הראשונה שהגיע למקום הפיגוע ואף צילמה סרטון מטלטל. בעוד שהתקשורת לא מפסיקה לשבח את דוד השוטר שלכאורה חיסל את המחבלים, דפנה לא בטוחה שהגרסה של השוטר נכונה, ובתור עיתונאית רצינית אשר פועלת למען חשיפת האמת, היא לא מתכוונת להישאר עם הספקות לגבי מה שבאמת התרחש בפיגוע ונחושה לחקור את הנושא.

שורה תחתונה: "ארץ מביטה מטה" הוא ספר ביכורים מעולה עם עלילה נהדרת שבקלות אני מצליחה לדמיין אותה הופכת לסרט! 

271 עמודים
עורכת הספר: מוריה דיין קודיש
הוצאת כנרת זמורה 
שנת הוצאה: 2022


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הכנרת מאושוויץ

הכנרת מאושוויץ / אלי מידווד הרומן שלפניכם מבוסס על סיפור אמיתי ומספר את סיפורה מעורר ההשראה של הכנרת האוסטרית אלמה רוזה, אשר בשל מוצאה היהוד...