יום רביעי, 30 במרץ 2022

אהבה כתובה בכוכבים

אהבה כתובה בכוכבים / אורית רז


העלילה המבוססת על סיפור אמיתי מתרחשת בוורשה בתקופת מלחמת העולם השנייה ומספרת את סיפורם של שני צעירים: קסיה ודוד.

קסיה עובדת ומתגוררת בביתה של קשישה פולנייה. היא מבשלת עבורה ודואגת לכל צרכיה. בעת שישבה עם הקשישה על ספסל בגן הסקסוני, התיישב לידן צעיר במדים של קצין נאצי. קסיה פתחה עימו בשיחה והוא הציג את עצמו בשם היינריך. היא הזמינה אותו לבקרה בבית הקשישה בשעה מאוחרת לאחר שזו כבר ישנה והיינריך שלא היה לו לאן ללכת והיכן לישון, החליט להגיע לבית.

בתקופה הקשה והאפלה השוררת בשל המלחמה, ימים של חוסר וודאות בהם התושבים סובלים ממחסור וחוששים לצאת מפתח ביתם, קסיה נחושה למצוא חן בעיני הקצין הנאצי על מנת שזה ידאג לביטחונה. היא נאבקת בין תשוקתה אליו לבין רתיעתה מכל מה שהוא מייצג. היינריך אף הוא נסחף בתשוקתו אחר קסיה. אבל יש משהו שהוא לא מספר לה.

כפי שנחשף בשלב מוקדם מאוד בספר, היינריך הוא למעשה יהודי ושמו הוא דוד. דוד הצליח לברוח מהגטו ובכך ניצלו חייו. בשביל לשרוד הוא מתהלך עם מדים של קצין נאצי ומסמכים שאינם שלו. שבור בעקבות האובדן שחווה, דוד מוצא נחמה בזרועותיה של קסיה. רק איתה הוא מצליח לשכוח מעט מסבלו ולהרגיש שוב חי. השניים מתמודדים עם הכאב שמייסר אותם בכל רגע נתון, מסתירים זה מזו את עברם ומוצאים נחמה האחד בזרועות השנייה.

מה התרחש בעברם של דוד וקסיה? ואיך דוד היהודי הפך להיות היינריך הנאצי? את כל התשובות תמצאו בספר הנהדר: "אהבה כתובה בכוכבים"!

אני מאוד אוהבת רומנים היסטוריים. במיוחד את אלו אשר עלילתם מתרחשת בתקופת מלחמת העולם השנייה, כמו הספר הזה הכתוב בשפה רהוטה, מאוד קולחת ולעיתים אף ציורית. הספר מיטיב לתאר את וורשה בתקופת המלחמה. ממש יכולתי לראות את המראות מול העיניים. הדמויות מאוד נוגעות ללב, אם כי לעיתים לא הצלחתי להבין את מעשיה של קסיה. יש לציין כי קיימת ארוטיקה בספר, אבל מתונה שאינה משתלטת על העלילה.

העלילה מועברת מנקודת מבטם של קסיה, דוד, הקשישה שבה קסיה טיפלה ועוד דמויות שהופיעו לאורך העלילה. תוך כדי סיפור ההווה, העלילה נעה אל עבר העבר וחושפת את קורותיו של דוד בטרם פגש את קסיה, ימיו בגטו, זיכרונותיו ממשפחתו וגם אט-אט מתגלה איך דוד היהודי הפך להיינריך הנאצי. אהבתי מאוד את אופן סיומו של הספר שהיה מקסים בעיני.

שורה תחתונה: רומן היסטורי שבו שני צעירים מסתירים את עברם ונותנים דרור לרחשי ליבם. הסיפור מבוסס על סיפור אמיתי וחושף את היצר ההישרדותי.

414 עמודים
עורך: עמיר שיינקמן
הוצאת דני ספרים 
שנת הוצאה: 2022

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הכנרת מאושוויץ

הכנרת מאושוויץ / אלי מידווד הרומן שלפניכם מבוסס על סיפור אמיתי ומספר את סיפורה מעורר ההשראה של הכנרת האוסטרית אלמה רוזה, אשר בשל מוצאה היהוד...