יום חמישי, 14 באפריל 2022

ביתי אינו מבצרי

ביתי אינו מבצרי / עיינה פרידמן


אפרת, אמא לילדים בוגרים וסבתא לנכדים, גרה במגדל רב קומות ברמת גן עם בעלה עומרי. בעבר השניים התגוררו בירושלים בבית פרטי. כעת, כדיירת אחת מבין דיירים רבים ומגוונים, אפרת תיווכח עד כמה חיים בבית פרטי ושקט לא דומים בשום דבר לחיים בבניין משותף.

אפרת תשתתף באסיפות דיירים שהיא גם דרך להכיר את מרבית השכנים. היא תאלץ להמתין למעלית התפוסה ותסבול מרעש בשעות הזויות, היא תיקח חלק בקבוצת הווטסאפ של הבניין שבה ההודעות הן בלתי פוסקות בשאר טענות ומענות. היא אמנם לא תתערב בחיי שכניה, אבל ביקורת יש לה ולא אחת. ימי הקורונה אף הם נכנסו לספר והמחישו את המציאות שעמה אנו עדיין מתמודדים. התרחשויות מהיום יום יגרמו לה להעלות זיכרונות מעברה. 

רבים הם השכנים במגדל רב הקומות ומכאן רבות גם חילוקי הדעות והחיכוכים. בספר מוצגים חלק מהשכנים וסיפוריהם כמו רענן, השכן הבשלן, אדם שקט ונעים הליכות, בעל מפעל ואוהב טבע אשר חלק מהשכנים הוטרדו מריחות וממראות הדגים שדג והביא הביתה. רענן ימצא מכנה משותף בינו לבין אפרת ואף ישתף אותה בסיפור משפחתי מימי מלחמת העולם השנייה.

הדיירים במגדל הם פסיפס תרבותי של דמויות שונות ומגוונות בכל הגילים וממגוון תחומי עיסוק ותחביבים. קיימים ביניהן הבדלים רבים הבאים לידי ביטוי בדרך חייהם ואופן התנהלותם בשלל מצבים. בכל דירה עיצוב משלה וניחוחות התבשילים האהובים על בני הבית שאת ריחם השכנים מהדירות הסמוכות מריחים. חיי שכנות הם לא עניין פשוט ועל כך תוכלו לקרוא בהרחבה בספר. 

תוך כדי קריאה לא יכולתי שלא להיזכר בספר "דירה להשכיר" ובשאלה "הטובים השכנים בעיניך?". כמו בשני ספריה הקודמים של הסופרת, גם הפעם, עיינה פרידמן שגם מצולמת על כריכת הספר, מתארת מצבים מהחיים. למרות הכתיבה הקולחת אין בספר עלילה של ממש אלא סיפורים יום יומיים בלי חיבור רציף בין הפרקים. אלי זה פחות דיבר. 

דרך עיניה של אפרת תוכלו לגלות מה מתרחש במגדל רב הקומות, ויש מצב שתוך כדי קריאת הספר תזהו סיטואציות מוכרות כי הרי את רובנו מקיפים שכנים מכל מיני סוגים. את חלקם אנחנו מחבבים ויש גם כאלה שפחות. כך למשל, בזמן שאני כותבת שורות אלה, יש שכן שמבהיר לי עד כמה שהוא נהנה ממשחקי כדור בתוך הבית. לא שהייתי זקוקה להבהרה כי מגיעה לאוזני תזכורת כמעט יומית. 

שורה תחתונה: "ביתי אינו מבצרי" מתאר את החיים במגדל רב קומות אשר בו השכנים, אם רוצים וגם אם לא, הופכים לחלק מימי חיינו.

 

156 עמודים
עריכה: עמיר שינקמן
אוריון הוצאת ספרים
שנת הוצאה: 2022

                                              

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

סולם גנבים

סולם גנבים / ליאור אנגלמן תכירו את יודה, בן הזקונים במשפחת טייב, משפחת פשע מוכרת משכונת התקווה. בלידה שלו שהייתה קצת קשה, לאימו הייתה רק משא...