יום חמישי, 21 באפריל 2022

שקד

שקד / סון וון-פיונג

זהו סיפורו המרגש של יון-ג'ה אשר נולד עם נכות רגשית בשם אלקסיתמיה המונעת ממנו להביע רגשות. ישנו חלק במוח הדומה בצורתו לשקד, ומאחר ואותו "שקד" במוחו של יון-ג'ה מוקטן, הוא לא יכול היה להרגיש רגשות. יון-ג'ה משתף כי בילדותו הוא אכל המון שקדים היות ובתמימותו האמין שהדבר יגדיל את ה"שקד" שבמוחו אבל השקד המדובר מן הסתם נותר ללא שינוי. 

יון-ג'ה התגורר עם סבתו ואימו אשר עשו כמיטב יכולתן בכדי ללמדו איך הוא אמור להגיב למגוון רחב של סיטואציות ביום יום. נחישותן של שתי הנשים בחייו הפכו את ימיו ליותר קלים והוא אף הצליח להשתלב בלימודים ושינן תגובות לשאלות אפשריות והבעות מתאימות לסיטואציות. 

אבל אז מתרחש אירוע שבעקבותיו יון-ג'ה מוצא את עצמו לבד בעולם. בלי אך אחד שידריך אותו, יעודד אותו ויתמוך בו. הוא בסה"כ רוצה להיות כמו כולם, אבל הוא יודע שהוא שונה. הוא אך פעם לא עצוב או שמח, לא בוכה או צוחק, וגם כשמתרחש משהו מחריד שאמור לטלטל אותו הוא בכלל לא מושפע ונותר חסר הבעה ואדיש. אבל הוא חכם וקשוב ומשתדל להבין את הנעשה סביבו כמיטב יכולתו. הוא גם מפליא להגיע לתובנות כה נבונות והפקחות שלו מעוררת השתאות. 

ואז הוא פוגש בגון, צעיר בן גילו שעבר לבית ספרו לאחר שסולק מבית הספר הקודם. גון הוא נער אלים ובעייתי האוצר בתוכו כעס וזעם רבים. אבל איכשהו, בין השניים מתפתחת חברות כנגד כל הסיכויים. יון-ג'ה מסקרן את גון שמתעקש לברר עד כמה יון-ג'ה הוא נטול רגשות. ובאמצעות הקרבה לגון, יון-ג'ה חושב שהוא יוכל ללמוד טוב יותר על רגשות. מלבד גון, נכנסת לחייו של יון-ג'ה נערה בשם דורה. שתי הדמויות החדשות הללו בחייו חושפות בפניו צדדים שלא הכיר ומאפשרות לו לגלות האם גם הוא יוכל להרגיש לראשונה רגשות.

איזה ספר יפהפה ומיוחד! קראתי אותו ביום אחד ונשאבתי לסיפור מרגש ועוצמתי על תהליך התבגרות של צעיר שבסה"כ רוצה להיות כמו כולם. הספר המקסים הזה שאי אפשר להישאר אדישים אליו, מסופר בגוף ראשון מנקודת מבטו של יון-ג'ה שבה הוא חושף את מחשבותיו ואת איך שהוא רואה את המציאות. הקשר שנרקם בינו לבין גון היה מקסים בעיני.

הספר אמנם מוגדר כספר נוער, אבל לדעתי גם מבוגרים יהנו מהספר הקסום הזה. דמותו של יון-ג'ה נטול הרגשות מעוררת ים של רגשות. הכתיבה נפלאה, רגישה וסוחפת, והתוכן מעורר מחשבה על התנהגות של אנשים בין אם הם מרגישים רגשות ובין אם לא. אל תפספסו את הספר המשובח הזה!

שורה תחתונה: יון-ג'ה נולד בלי היכולת להרגיש. הוא לא כועס, מפחד, עצוב או שמח, אבל הוא מאוד פיקח. הוא נותר לגמרי לבדו בעולם וחווה את תהליך ההתבגרות תוך כדי ניסיונות להיות כמו כולם. 

233 עמודים
מקוריאנית: ענת חיינה
הכורסא הוצאה לאור 
שנת הוצאה: 2021






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

סולם גנבים

סולם גנבים / ליאור אנגלמן תכירו את יודה, בן הזקונים במשפחת טייב, משפחת פשע מוכרת משכונת התקווה. בלידה שלו שהייתה קצת קשה, לאימו הייתה רק משא...