יום שבת, 23 באפריל 2022

דסטינו

דסטינו / רעיה אדמוני


עלילת הספר נכתבה בהשראת אירועים אמיתיים. היא מתחילה באיסטנבול של שנת 1889 ומסתיימת בישראל של שנות ה-50.

סוזן איבדה את אמה בגיל מאוד צעיר. כשהיא פוגשת באישה טובת לב המתייחסת אליה בחמימות ומכבדת אותה בממתקים, סוזן מודיעה לאביה כי מצאה אמא חדשה ומבקשת מאביה להינשא לה. מה רבה הייתה הפתעתו של האב, רפאל לגלות כי מדובר בעליזה, אהבת נעוריו עימה הוא רצה להתחתן, אך לא יכול היה בשל התנגדותה של משפחתו היות ועליזה הייתה יתומה מהמעמד הנמוך. כעת, 17 שנים מאז הפעם האחרונה שבה ראה את עליזה, האם רפאל ועליזה יזכו להזדמנות שנייה לאהבתם? 

מואיז הוא הבן הבכור במשפחת עזריה המתגוררת באיזמיר. בהיותו ילד, אביו גוייס לצבא הטורקי ומאז נעלמו עקבותיו. אימו, לאה, בקושי התאוששה מאובדן בעלה. היא המשיכה לחיות למען מואיז ואחיותיו הצעירות. בהגיעו לגיל בגרות מגיע תורו של מואיז להתגייס. הוא חושש לסיים כמו אביו שנעלם בעת שירותו בצבא, ועל כן מחליט לברוח. בעוד שהוא מסתתר בספינה שתיקח אותו אל עבר יעד לא ידוע, משפחתו בטוחה כח גורלו הוא כגורל אביו. האם מואיז יפגוש אי פעם את משפחתו מאיזמיר? 

שני הסיפורים הללו נשזרים האחד בשני באופן שאותו יוצר הגורל אשר נקרא בשפת הלאדינו (וגם בספרדית): "דסטינו"! 

הספר היה מעניין ומרתק לכל אורכו. הוא כתוב היטב, מאוד קולח, גדוש בהתרחשויות ומתאר בעניין את הדרך הפתלתלה אותה חווים הדמויות בספר. יש בו אותנטיות רבה הבאה לידי ביטוי במשפטים ובמילים משפת הלאדינו, תיאור אורח החיים של הקהילה היהודית בטורקיה, המנהגים והאמונות התפלות, האמונה בגורל, התרבות, הניחוחות והתבשילים, השידוכים והבדלי המעמדות, ימי מלחמה, מחסור וקיצוב. כמו כן, ישנה הצצה מרתקת לחיים בישראל בשנות הקמתה. 

הספר כאמור מבוסס עם אירועים אמיתיים. הדמויות בספר מאמינות בגורל ובכך שמה שצריך לקרות יקרה בזמן שלו ובקצב שלו. הספר גם נוגע בקשרי משפחה ואהבת אם. ישנה אמרה לפיה "דם סמיך ממים" אבל קיימים קשרים חזקים ועוצמתיים לא פחות, קשרים שאולי אין בהם קשר דם אבל קיימת בהם אהבה עצומה כמו החיים עצמם. 

שורה תחתונה: "דסטינו" כשמו הוא סיפור על גורל פתלתל אשר בו האירועים מתרחשים בדיוק כפי שנקבעו בגורלו של כל אדם ואדם. 

367 עמודים
עריכה: עפרה גלברט-אבני
אוריון הוצאת ספרים
שנת הוצאה: 2022




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

סולם גנבים

סולם גנבים / ליאור אנגלמן תכירו את יודה, בן הזקונים במשפחת טייב, משפחת פשע מוכרת משכונת התקווה. בלידה שלו שהייתה קצת קשה, לאימו הייתה רק משא...