יום שבת, 9 באפריל 2022

הציפור הצהובה שרה

הציפור הצהובה שרה / ג'ניפר רוזנר


ספרים אשר עלילתם מתרחשת בתקופת מלחמת העולם השנייה תמיד ריתקו אותי. הספר הזה הוא אחד מהעוצמתיים שקראתי. יצירה מיוחדת במינה ומרגשת עד דמעות.

בפולין, עם פרוץ מלחמת העולם השנייה ולאחר שאיבדה את כל משפחתה, רוזה בורחת מביתה עם בתה מרים בת ה-5 ומוצאת מחסה באסם של מכר בעל חווה בשם הנריק. היא לא יודעת לכמה זמן הנריק ואשתו יאפשרו לה ולמרים להסתתר באסם, אבל היא יודעת בוודאות שלמען הישרדותה ובעיקר למען הישרדות ילדתה הקטנה, היא תעשה הכול. 

רוזה מלמדת את בתה הקטנה איך להסתתר היטב ולהימנע מלהשמיע צליל וקול. בכדי להעסיק את עצמה, מרים מדמיינת שציפור צהובה מלווה אותה בכל רגע בימיה. מרים מגיעה מבית מוזיקלי שבו הוריה ניגנו בכלי נגינה וסבה תיקן כינורות. המוזיקה היא חלק בלתי נפרד מחייה ומכיוון שכעת אינה יכולה להשמיע קול, היא מדמיינת את הצלילים בראשה. הציפור המדומיינת שלה משמיעה את הצלילים במקומה. 

השתיים מעבירות את ימיהן שכובות תחת החציר, בקושי נעות בשביל לא להרעיש ובעלי החווה מספקים להם אוכל. אך, ככל שהימים חולפים האוכל פוחת והסכנה הולכת וגדלה ועל רוזה לקבל החלטה קשה מנשוא על מנת להציל את חייה של בתה. 

מה יעלה בגורלן? האם יצליחו לשרוד את המלחמה? את כל התשובות תמצאו בספר המקסים: "הציפור הצהובה שרה"!

אני אתחיל מהסוף - רוצו לקרוא את הספר! זהו רומן ביכורים משובח שלא תצליחו להניח מהיד. הסיפור כתוב היטב, הוא כל כך עוצמתי ומרגש, קראתי אותו בשקיקה וסיימתי אותו עם צמרמורת. מדובר ביצירה ספרותית נוגעת ללב לב אשר בה המוזיקה מאוד נוכחת ומשמשת למפלט. היא נמצאת בזיכרונותיהן של הדמויות, ברגעים הקשים שעוברים עליהם וגם ברגעים הכי מרגשים ושמחים בחייהם. 

הדמויות בספר מרגשות ונכנסות הישר ללב. יש בו הרבה כאב, עצב, שאלות על זהות ושייכות, אבל גם נקודות קטנות של אור באפלה הבאות לידי ביטוי בדמויותיהן של אנשים טובים. בנוסף, ישנה בעלילה גם תקווה, תעצומות נפש ואהבה של אם לבתה אשר כל רצונה הוא להגן עליה ולשמור אותה בחיים בכל דרך אפשרית. לאורך כל העלילה, רוזה נאלצה להתמודד מול מצבים קשים מנשוא ואת הכול היא ספגה מתוך מחשבה על שלום ילדתה. ומרים הקטנה נאלצת לשרוד במציאות קשה שבה המוזיקה ועולמה הדמיוני מספקים לה מעט נחמה.  

שורה תחתונה: לעיתים בשביל לשרוד את הנורא מכל, צריך להרחיק למחוזות הדמיון עד להיכן ש"הציפור הצהובה שרה". 

318 עמודים
תרגום: שי סנדיק
הוצאת אריה ניר ומודן 
שנת הוצאה: 2022

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

סולם גנבים

סולם גנבים / ליאור אנגלמן תכירו את יודה, בן הזקונים במשפחת טייב, משפחת פשע מוכרת משכונת התקווה. בלידה שלו שהייתה קצת קשה, לאימו הייתה רק משא...