יום רביעי, 25 במאי 2022

לובן השקר

לובן השקר / אריאלה בק פרסקי


עלילת הספר נעה בין הווה ועבר, בין ישראל ורומניה ועוסקת בשקרים וסודות משפחתיים אשר משפיעים על מסלול חייהם של כל המעורבים בדבר. 

דורון בן ה- 17 לומד בשנתו האחרונה בתיכון. בשנתיים האחרונות הוא מתגורר בפנימיית בית הספר מאחר שהוא אינו מסתדר עם אביו. דורון הוא בנם של ד"ר יואב, רופא כירורג בעל תפקיד בכיר בבית החולים, וורדית, אחות בבית החולים. השניים אשר הכירו במקום עבודתם, נשואים כבר קרוב ל-20 שנה ומצטיירים כמשפחה נורמטיבית. כל מי שמכיר את יואב בטוח כי מדובר בגבר כריזמטי וטוב לב, אבל משפחתו מכירה גם צד אחר שלו אותו הוא נוהג להסתיר ממכריו. יואב הוא טיפוס שתלטן וגאוותן המתייחס לאשתו ולילדיו בצורה איומה, תלוי במצב רוחו. ורדית סופגת בשקט את ההתעללות הרגשית וההשפלות מצידו, היא מבליגה על הכל ומקווה שביום הבא הוא יהיה רגוע יותר.

 דורון שבניגוד לאימו לא היה מוכן לסבול את היחס של אביו לאימו, עזב את הבית אחרי ריב מכוער ואלים. בבית הספר חולקו לתלמידים טפסים לתרומת דם עבור תלמידים שהוריהם יאשרו להם לתרום דם. דורון מחליט להתנדב ותורם דם לאחר אישור הוריו. ואז נודע לו משהו מאוד מוזר... סוג הדם שלו לא תואם בשום צורה לסוג הדם של אביו. איך זה יתכן? דורון מתכוון לברר את העניין הזה עם אימו בהקדם ולקבל את התשובות לכל שאלותיו.


ובזמן אחר ובעיר אחרת... מירל'ה היא ילדה בת 7 במשפחה חרדית. בזמן שהוריה יצאו מהבית והשאירו אותה ואת אחיה עם הדוד, גיסו של האב, מירל'ה עברה פגיעה מינית שנמשכה שנים, בכל פעם כשהדוד נשאר להשגיח עליה. הנסיבות הובילו את מירל'ה לספר לאימה את הסוד הנורא שהדחיקה לאורך השנים. אבל בקהילה החרדית לא רצו לערב משטרה והדוד האיום אשר גזל ממירל'ה את תמימותה, לא שילם על מעשיו. 

העלילה נעה בין סיפורו של דורון ומשפחתו החילונית ובין סיפורה של מירל'ה ומשפחתה החרדית. כמו כן, העלילה גם מתארת את סיפור עלייתה של ורדית ארצה מרומניה, התאקלמותה בארץ ואת תקופת ההיכרות בינה לבין יואב.

הספר כתוב בצורה טובה, קולחת ומעניינת וגם אם היה ניתן לשער לאיזה כיוון הוא יתפתח, היה מעניין לקרוא ולהיחשף להשתלשלות האירועים ולאופן ההתרחשות. הספר מדבר כאמור על סודות במשפחה ועל שקרים והחלטות חורצות גורלות. אחת התובנות בספר הינה כי לעיתים בכדי למנוע מפח נפש והרס רב, עדיף שקר לבן על האמת המוחלטת. הספר מתייחס גם לנושא התעללות רגשית ומינית, טראומה וחרטות. ישנה בספר גם ביקורת על קהילות סגורות אשר מתעקשות להשאיר את הכביסה המלוכלכת בבית ולהסתיר אמת נוראית, בלי לקחת בחשבון את הצד הנפגע שלא יזכה לצדק. 

שורה תחתונה: "לובן השקר" מדבר על סודות, הסתרות, ושקרים לבנים מול אמת מוחלטת. 


197 עמודים
עורכת: אמירה בנימיני-נבו
הוצאת ספרי ניב
שנת הוצאה: 2022

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

סולם גנבים

סולם גנבים / ליאור אנגלמן תכירו את יודה, בן הזקונים במשפחת טייב, משפחת פשע מוכרת משכונת התקווה. בלידה שלו שהייתה קצת קשה, לאימו הייתה רק משא...