יום שלישי, 14 ביוני 2022

כוסברה ודרבוקה

כוסברה ודרבוקה / יעל קניג


העלילה מתרחשת בתחילת המאה ה-20 בעיר בז'ה שבתוניסיה ומספרת את סיפורה של שרה, נערה יהודייה ובת יחידה להוריה מרים ושימח. שרה היא צעירה דעתנית, נבונה ובעלת שאיפות. בזמן שצעירות בנות גילה עוסקות ברקמה, עבודות בית ומתכוננות לשידוך המיוחל, שרה מקדישה את זמנה בלמידה והעשרת הידע שלה. היא שותה בצמא את מילותיו של הרב המכובד של הקהילה היהודית, הרב שמעון, רב מוערץ שפועל רבות למען הקהילה. הוא מוערך לא רק ע"י היהודים אלא גם ע"י הקהילה המוסלמית. הזמנים הם זמנים של של רוגע מבחינת יחסי השכנות שבין התושבים היהודים למוסלמים.

הרב שמעון מקבל בחיוב את רצונה של שרה ללמוד ולהרחיב את אופקיה והוא אף עוזר לה בכך. היא מגיעה בקביעות לביתו ומתקבלת בזרועות פתוחות על ידו ועל ידי רבקה, אשת הרב. השהות הממושכת של שרה לצד הרב מעוררת בה רגשות אסורים כלפיו. היא מבינה כי עליה לנצור בליבה את האהבה האסורה, הרי מדובר בגבר נשוי. על כן, שרה מחליטה לאפשר לליבה להיפתח בפני גבר אחר. מי שזוכה בה הוא ג'ורג', גבר המבוגר ממנה ב-15 שנה.

בצעירותו היה ג'ורג' צעיר נמרץ, יפה תואר ורודף נשים, אך, הוא יצא למלחמה וחזר פצוע בגופו ובנפשו. כל אשר ראה במלחמה שינה את ג'ורג' לגמרי. הוא איבד את הטעם לחיים, עד ששרה נכנסה לליבו. כששרה נענית בחיוב ומקבלת אותו כבעל, ג'ורג' חש כי שוב יש טעם לחייו. כמו הרב שמעון, גם ג'ורג' תומך ברצונה של שרה ללמוד ולפעול למען לימוד נשים נוספות. שרה וג'ורג' יקימו בית ואחרי המתנה ארוכה יזכו להגעת ההיריון שכל כך ציפו לו.

העלילה מסופרת מפיו של אותו בן בכור שייוולד אחרי המתנה כל כך ארוכה. באמצעות סיפורה של שרה, אנו נחשפים לאורח החיים של יהודי תוניסיה, המנהגים, האמונות התפלות, המסורת, היחסים הטובים עם שכניהם המוסלמים. גם המטבח התוניסאי תופס חלק לא מבוטל בעלילה ומביא אלינו ניחוחות רבים ומגוונים המביאים הרבה צבע וטעם לחיי הקהילה היהודית בתוניסיה. הספר כתוב בשפה עשירה ורהוטה והוא יאפשר לכם להכיר את יהדות תוניסיה לעומק ובאותנטיות רבה ולהישבות בקסמה של שרה, צעירה חכמה שמורדת במוסכמות והולכת אחרי רצונותיה ושאיפותיה.

שורה תחתונה: בשפה יפה ועשירה, "כוסברה ודרבוקה" יפגיש אתכם עם סיפורם של יהודי תוניסיה, על מנהגיהם, אורח חייהם ומסורתם, ועם ניחוחות המטבח הצבעוני והעשיר שאתכם רעבים יותיר.

213 עמודים
תרגום: מיכאל לוי
הוצאת ספרי ניב
שנת הוצאה: 2022


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הכנרת מאושוויץ

הכנרת מאושוויץ / אלי מידווד הרומן שלפניכם מבוסס על סיפור אמיתי ומספר את סיפורה מעורר ההשראה של הכנרת האוסטרית אלמה רוזה, אשר בשל מוצאה היהוד...