יום חמישי, 30 ביוני 2022

לא רואים עלייך כלום

לא רואים עלייך כלום / יהודית שכטר


הספר המרגש הזה מבוסס על חייה של הכותבת ומספר את סיפורה של טובה ברגר אשר בהיותה קטנה, משפחתה עלתה מסלובקיה לישראל הצעירה בשנות הקמתה שהם גם השנים שלאחר מלחמת העולם השנייה ותוצאותיה הטראגיות וההרסניות. טובה היא הבת הבכורה להוריה ובישראל בביתם החדש בשיכונים של עכו, נולדו אחותה ואחיה הקטנים. מגיל צעיר, טובה התגלתה כילדה פקחית וסקרנית. היא גרה בבית דתי שומר מצוות ויחד עם זאת לא נמנעה מלהביע את רצונותיה וחלומותיה.

גם בתיכון טובה הייתה תלמידה שקדנית וחכמה, היא שאפה להמשיך ללמוד ובהמשך לעבוד בעבודה שתעניק לה סיפוק ומימוש עצמי. בעוד שבנות גילה חשבו רק על חתונה וילדים, היא הייתה החלטית בשאיפותיה ובהחלטיות זו בנתה את חייה, נישאה והקימה משפחה. אבל החיים היו רחוקים מלהיות שלווים ומאושרים. היא אולי נישאה לגבר שאהבה, אבל החמות שקיבלה הייתה קשה עמה והעיבה על חייה. בהיותה רחוקה מבית הוריה עמם היו לה יחסים קרובים וחמים, לעיתים היא הרגישה בודדה, במיוחד לאור העובדה שבעלה מעולם לא הגן עליה או תמך בה מול אימו.

כאן לא מסתיימות התלאות שפקדו אותה. לאחר הולדתן של שתי בנות בריאות, טובה ובעלה, שלום שכל כך חיכה לבן בכור אשר ימשיך את שושלת המשפחה, התבשרו כי בנם חולה במחלת ניוון שרירים שבה תוחלת החיים המשוערת היא גיל 18. הידיעה נפלה עליהם כרעם ביום בהיר. הם נאלצו לחיות בידיעה הקשה מנשוא כי בנם אהובם לא יזכה להאריך ימים ואין דבר שהם יכולים לעשות בכדי לשנות את הגזירה הקשה. החיים יציבו בפני טובה משברים נוספים אשר מול כל אחד מהם היא תעמוד בזקיפות קומה ותנווט את חייה אל עבר נקודת האור. מתוך הכאב והקושי היא תצליח לשאוב נחמה ותמצא את הדרך שבה תוכל לעזור לאחרים וגם תיטיב עימה.

הספר כתוב בשפה יפה ורהוטה, ברגישות וכנות ומרגש עד דמעות. הוא מתאר את קורותיה של טובה מימי ילדותה בעכו ועד להיותה אישה בוגרת, נשואה ומוקפת בילדיה ונכדיה. דמותה של טובה מרגשת נוגעת ללב. היא חוותה רגעים קשים וכואבים, אך העדיפה שלא לחשוף בפני הסובבים אותה את צפונות ליבה. היא לא רצתה לראות את הרחמים בעיניהם והעדיפה לשדר עסקים כרגיל. בתוכה היא כאבה ודאבה וכלפי חוץ הקרינה כי "הכול בסדר".

זהו סיפורה של אישה חזקה אשר גילתה נחישות והחלטיות רבה בתחנות שונות בחייה. את אשר זימן לה הגורל היא קיבלה בלי להביע כל מורת רוח ועיצבה את חייה בשתי ידיה. היא לא אפשרה לקשיים בחיים להעכיר את רוחה ויחד עם משפחתה התומכת עשתה את הכול בשביל להפוך את החיים לטובים ומאושרים. ספר מומלץ בחום!

שורה תחתונה: זהו סיפור עוצמתי ומלא רגש על אישה מעוררת השראה, חזקה מכורח המציאות, אשר גם כשהיא דאבה מבפנים, כלפי חוץ היא שידרה "עסקים כרגיל". 

290 עמודים
עריכה: יותם שווימר
עריכה לשונית: אמירה בנייני נבו
כריכה - סוכנות לסופרים
שנת הוצאה: 2022

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הכנרת מאושוויץ

הכנרת מאושוויץ / אלי מידווד הרומן שלפניכם מבוסס על סיפור אמיתי ומספר את סיפורה מעורר ההשראה של הכנרת האוסטרית אלמה רוזה, אשר בשל מוצאה היהוד...