יום שלישי, 5 ביולי 2022

עמליה

עמליה / נירית וייס


תפאורת הספר היא קיבוץ אשר הוקם במדבר ובו פסיפס של אנשים שבחרו ונבחרו להתחיל את חייהם כחברי קיבוץ, אורח חיים אשר שונה בתכליתו מצורת החיים בערים ובכפרים שבישראל. השוני בין צורות המחייה כה בולט כך שהאנשים מבחוץ מתפלאים למשל מהנתק הקיים בין הורים וילדים. "בית ילדים" בשבילם מצטייר כמו משהו שקשה להבין. אבל אפשר להבין את תושבי החוץ המופתעים היות ויש בתוך הקיבוץ עצמו מי שטרם הסכים לקבל את כל הכללים של הנהלת הקיבוץ.

בין חברי הקיבוץ המגוונים הבאים מתרבויות שונות ומרקע שונה ישנה עמליה, צעירה המטפלת בילדי הקיבוץ באהבה ובמסירות. הילדים מאוד אוהבים אותה ומחזירים לה אהבה. אבל משהו קרה לעמליה, משהו שהפך אותה לעצובה וכבויה. הילדים בפקחותם הרבה הבחינו בשינוי שחל בה אך לא ידעו ממה הוא נובע. 

בקיבוץ מתנהלים חיי שיתוף. יש בו הרבה חוקים, נהלים ותקנים ועל חברי הקיבוץ לעמוד בהם ללא יוצא מן הכלל. אבל עמליה פעלה שלא כשורה לטענת חברי קיבוץ אחרים, והם רואים בה כמי שלא ראויה לדאוג לחינוך ילדי הקיבוץ שהינם עתידו של הקיבוץ, ולכן מחפשים מחליפה עבורה למורת רוחם של הילדים שמעריצים אותה ומבחינתם אין לה תחליף. רבים הם התושבים שמרכלים על עמליה, אבל יש מי שתומך בה ורואה בכל הנעשה סביבה חוסר צדק. 

אז מה גרם לחברי הקיבוץ להתנכל לעמליה? מדוע עמליה הפכה מצעירה שמחה וחייכנית לכאובה ודיכאונית? את התשובות תמצאו בספר!

הספר מתאר בשפה קולחת ובגובה העיניים, את החיים בקיבוץ של שנות ה-50 וה-60. באמצעות נקודת מבטה של אחת מילדות הקיבוץ אנו נחשפים להלך הרוח הקיבוצי, למגוון האנשים החברים בו, כל אחד וסיפורו האישי. באמצעות הפסיפס האנושי עולים בספר נושאים כמו הלם קרב, טרגדיות משפחתיות ועוד. לצד דרך החיים הייחודית בקיבוץ אשר בה התושבים חיים בשיתוף ונהנים מזכויות שוות, מוצגים גם הצדדים הפחות טובים של דרך חיים זו. חיי הקיבוץ מסופרים במגוון צבעי קול, כך שלעיתים הטקסט הוא בשפה עממית ולעיתים בשפה רהוטה, בהתאם לאדם שנקודת מבטו מוצגת.

מלבד עמליה, דמות נוספת ובולטת היא אווה, אם חד הורית לילד צעיר אשר הצטרפה לקיבוץ כשהייתה נערה. אווה הגיעה מפולין. היא עלתה ארצה עם דודתה ודודה היות והם המשפחה היחידה שנותרה לה בחיים. הוריה וכל אחיותיה נרצחו במחנה טרבלינקה. למרות שהספר נקרא בשם דמותה של עמליה, דמות אשר טיפין-טיפין אנו מגלים את כל אשר התרחש בחייה, אני דווקא מצאתי את דמותה של אווה מאוד מעניינת, דמות טראגית שחוותה כאב רב בילדותה והייסורים לא נטשו את חייה גם בהמשך דרכה. 

שורה תחתונה: "עמליה" מביא אל הקורא את החיים בקיבוץ בשנים עברו, על יתרונותיו וחסרונותיו. קיבוץ הנמצא במדבר ובו פסיפס של דמויות המנהלות חיי שיתוף אך ימיהן אינם נטולי חיכוכים ושלל בעיות.

254 עמודים
עריכה: ינון קחטן
עריכת לשון: בני מזרחי
הוצאת איפאבליש
שנת הוצאה: 2021

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

סולם גנבים

סולם גנבים / ליאור אנגלמן תכירו את יודה, בן הזקונים במשפחת טייב, משפחת פשע מוכרת משכונת התקווה. בלידה שלו שהייתה קצת קשה, לאימו הייתה רק משא...