יום שני, 18 ביולי 2022

כשהתחילה שרון

כשהתחילה שרון / עירית שלג


תכירו את שרון. היא דתיה החווה משבר אמונה אשר מוביל אותה לבחון את חייה לאורך השנים ובעיקר, את קורותיה בעשור האחרון. שרון נשואה לעמוס ואם לילדים. ביום שבת בזמן שכל המשפחה התכנסה בבית הכנסת השכונתי, שרון התיישבה על הנדנדה שהכין עמוס והעלתה זיכרונות מחייה. את אשר חוותה היא מציגה כסרט נע, עם מצלמה, זום, סצנת פתיחה. הפקה של ממש. התחשק לה להיות הבמאית של הסרט על חייה.

בעבר, שרון הייתה שחקנית מפורסמת, אבל לפני עשור התחילה להתקרב לדת ונטשה את קריירת המשחק. ואז הודות לרב שהעריצה עד כדי אובססיביות, היא מצאה מקצוע שהתאים כמו כפפה ליד לחייה החדשים. משחקנית היא הפכה למרצה באולפנות לנערות, שם סיפרה על התהליך שעברה, על עברה כשחקנית ועל האמונה שתפסה מקום מרכזי בחייה והנערות הוקסמו מקרבתה של השחקנית לשעבר. לא כל יום סלב נמצא בהישג יד.

באולפנה שרון מאוד התחברה לשתי נערות ואף הכניסה אותן לחייה ולביתה. האחת הייתה חסרת ביטחון וסגורה והשנייה חוותה התעללות מינית על ידי קרוב משפחה. שרון אולי הראתה חיבה כלפיהן, הייתה קשובה להן ועזרה להן כמיטב יכולתה, אבל שרון רחוקה מלהיות מושלמת. היא מלאה בפגמים ואחד מהם הוא הדרך הקלוקלת שבה היא מתייחסת לאנשים. המשפט "אחד בפה ואחד בלב" תפור עליה בול. 

מאז ומתמיד, עוד מימיה כשחקנית, שרון אהבה להרגיש נערצת. עם הפיכתה למרצה מבוקשת, היא התמכרה לתחושת ההזדקקות של הנערות כלפיה. התקרבותה לדת הייתה טוטאלית ומלאת כוונה, אך, היא לא הצליחה להימנע מלרצות שידעו עד כמה שהיא חדורת מטרה ומאמינה בלב שלם. הייתה חשובה לה ההכרה בפועלה. גם במערכות יחסים היא לא מצליחה למצוא את עצמה ומגיבה בחוסר פרופורציות על סיטואציות מחיי היום יום. 

וכך, הסיפור נע בין העבר לבין ההווה של אותו יום שבת שבו שרון מהרהרת על תחנות שונות בחייה ונזכרת ברגעים מאוד מסוימים שנצרבו בתודעתה. דמותה של שרון היא דמות שלא פשוט להבין אותה ואת המעשים שלה. התחושה היא שלעיתים גם היא לא מצליחה להבין את עצמה. רק כששרון תפנים את מגרעותיה ותקבל אותם כחלק ממנה, חלק מהשלם המרכיב את מהות חייה, אולי אז היא תוכל לשחרר ולחיות בתחושה של קלילות וחופש אמיתי. 

הספר נקרא בשטף. הוא קצר וקולע, כתוב בצורה טובה ומאוד מסקרנת ומדבר על חזרה בתשובה ועל שחקנית במקצועה שהפכה את המשחק לדרך חיים. היא כבר לא הייתה שחקנית הנכנסת לתוך דמות. המשחק הפך לעור שני שלה ואולי כשתשיל אותו, האני האמיתי יחשוף בפניה כמה אמיתות שיהיה עליה להתמודד איתן ולקבלן באהבה ובהשלמה. הספר גם מתייחס להחלטות שאדם מקבל בחייו והשפעתן על העתיד לבוא. לא תמיד אפשר להותיר את העבר מאחור, במיוחד כשהוא לכאורה בלתי פתור. יש מצבים שבהם הוא שב לרדוף אותך ברגע שאתה הכי פחות מצפה לו.

שורה תחתונה: מראה מראה שעל הקיר, האם את שרון האמיתית יש מי שמכיר? 

133 עמודים
עריכה: מוריה דיין
הוצאת ספרי ניב 
שנת הוצאה: 2022

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

סולם גנבים

סולם גנבים / ליאור אנגלמן תכירו את יודה, בן הזקונים במשפחת טייב, משפחת פשע מוכרת משכונת התקווה. בלידה שלו שהייתה קצת קשה, לאימו הייתה רק משא...