יום שבת, 30 ביולי 2022

האלף בית של זופיה

האלף בית של זופיה / מוניקה הסה


ישנם הרבה ספרים מרתקים אשר עלילתם מתרחשת בתקופת מלחמת העולם השנייה, אבל מקצתם מתארים את החודשים והשנים שלאחר המלחמה והספר הנהדר הזה הוא אחד מהם. בסופו תוכלו גם לקרוא על אילו אירועים ומקומות הסופרת ביססה את העלילה המרגשת שרקמה. אבל בואו נחזור לתחילת העלילה... 
במרכז הסיפור נמצאת זופיה, צעירה יהודייה אשר נולדה בפולין. בשנת 1942 נשלחה עם כל משפחתה לאושוויץ בירקנאו, ובזמן שהוריה, סבתה ודודתה נרצחו בתאי הגזים, היא ואחיה הקטן, אבק, נותרו בחיים לאחר הסלקציה. דרכם של זופיה ואבק נפרדה, אבל זופיה הייתה נחושה לקיים את ההבטחה שהבטיחה לאחיה לשוב ולהיפגש.

השנה היא 1945, המחנות שוחררו והנאצים מובסים על ידי בעלות הברית. זופיה שוהה מזה חודשים בבית חולים כשהיא במצב של תשישות וערפול. היא רק מחכה לרגע שבו תוכל להשתחרר מבית החולים בשביל לשוב ולהתאחד עם אחיה הקטן. היא בטוחה שהוא כבר ממתין לה בעיר הולדתם. חייל רוסי מגלה אדיבות כלפיה ומסיע אותה לביתה, וכשאבק לא נמצא שם היא מחליטה לצאת ולחפשו. זופיה של אחרי המלחמה היא הצל של זופיה של פעם. המחשבות במוחה קודחות ומטרידות את מנוחתה. היא מנסה להיזכר מה בדיוק קרה בפעם האחרונה שבו ראתה את אבק, אבל מציאות ודמיון מתערבבים בראשה והיא מתקשה להבדיל בין השניים. דבר אחד ברור לה. היא מתכוונת להגיע לכל מחנה עקורים, לכל בית מחסה, עד אשר תזכה למצוא את אבק.

האם זופיה תצליח לקיים את הבטחתה ולהתאחד עם אחיה הקטן אבק? את התשובה תמצאו בספר מכמיר הלב: "האלף בית של זופיה"!

ספרים אשר עלילתם מתרחשת בתקופת מלחמת העולם השנייה תמיד מצליחים לגעת בנקודות הרגש ולטלטל והספר הזה הוא בדיוק מסוג הספרים שתופסים את הקורא כבר בשורות הראשונות. העובדה שהסיפור הבדיוני הזה בכלל לא רחוק מהמציאות רק מעצימה את הטלטלה שחווים בעת הקריאה. יש בעלילה סיפור הישרדות והרבה כאב שאותו נושאות הדמויות שאולי נשארו בחיים לאחר התופת, אבל הנפש שלהן נותרה מדממת ומצולקת מהמראות וההתרחשויות המטלטלות שחוו. 

הסופרת קראה רבות אודות השואה וזהו למעשה הספר השלישי שהיא כותבת על מלחמת העולם השנייה והשני שתורגם לעברית. אני מאוד אוהבת את כתיבתה של מוניקה הסה וכולי תקווה שגם הספר השלישי יתורגם. הסה משתפת בסוף הספר שעם סיום המלחמה, האכזריות כלפי היהודים נמשכה במלוא עוזה. יהודים אשר רצו לשוב לביתם ולנסות להתאושש משנים של סבל וכאב, גילו כי הם אינם רצויים במולדתם ואף חייהם בסכנה אם יחליטו להישאר בעירם בכל זאת. לצד האכזריות שלא תיאמן, ישנה גם התקווה אשר סיפקה נחמה לניצולים שניסו לפתוח בדף חדש ולחשוב על העתיד למרות נפשם הפגועה שלעולם לא תשוב להיות כבעבר. 

שורה תחתונה: "האלף בית של זופיה" הוא סיפור מכמיר לב ומטלטל על יצר הישרדות, אכזריות, עצב וכאב, אבל יש בו גם תקווה שמפציעה הישר מתוך הלב. 

358 עמודים
מאנגלית: אילן פן
הוצאת פן וידיעות ספרים 
שנת הוצאה: 2022

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

סולם גנבים

סולם גנבים / ליאור אנגלמן תכירו את יודה, בן הזקונים במשפחת טייב, משפחת פשע מוכרת משכונת התקווה. בלידה שלו שהייתה קצת קשה, לאימו הייתה רק משא...