יום רביעי, 3 באוגוסט 2022

חג המשק

חג המשק / שני הדר


תכירו את אריאלה המוכרת יותר בשם אלה, אם כי רבים מאנשי הקיבוץ קוראים לה צביאלה מאחר והיא בת למשפחת צביאלי הוותיקה אותה כולם מכירים היטב בקיבוץ. השנה היא 2002 ובקיבוץ עין הנוטר עומדים לחגוג את "חג המשק" המסמל את חגיגות 60 שנה להיווסדו. אבל לא רק חגיגות מתקיימות בקיבוץ. תהליך ההפרטה החל ואלה מקווה שבקרוב תהייה לה דירה הרבה יותר מוצלחת מזו שהיא גרה בה ועל כך יעידו החולדות שמארחות לה חברה. 

אלה נמצאת בשנה האחרונה ללימודיה, אך בשביל להפוך לדיירת קבע של הקיבוץ, יהיה עליה לפרוש מהלימודים כי בקיבוץ יש תקנות ואי אפשר ליהנות מכל העולמות ואת זאת אלה עומדת לגלות. לאור מגמת התיאטרון שלמדה, אלה שוקלת לקחת על עצמה את הפקת "חג המשק" אם רק יאפשרו לה. אלה מקווה להעלות מופע מושקע, מזהיר ומצליח שישלח אותה הישר לכותרות העיתונים. היא מפנטזת על לככב בשער של "7 לילות". אז כן, משפחת צביאלי אכן תעלה לכותרות אבל מסיבות לגמרי אחרות. 

הקיבוץ גדוש בדמויות שונות ומגוונות כמו גבע, מנהל הקהילה החדש שיחד איתו מתחוללים שינויים שהקיבוץ חווה. העלילה נעה בין ההווה של שנת 2002 לבין העבר שלוקח אותנו בין היתר לימי הצבא של אלה שדרכם אנו מתוודעים לקורותיה באותם ימים ולדמותה של חברתה הטובה דאז. יש בסיפור סודות משפחתיים, בעיות ישנות שצפות על פני השטח וגם מעט רומנטיקה. הספר מאוד ישראלי ומציג באותנטיות רבה את החיים בקיבוץ שמי שגדל בו יתרפק מפרץ הנוסטלגיה שהספר מספק. 

הספר כתוב בצורה טובה ומעניינת. הוא קליל וקולח, לעיתים משעשע ולעיתים מתוק כמו ריבת דולסה דה ל'צה עתירת קלוריות וממכרררררת (עם הרבה רי"ש במבטא ארגנטינאי) הסיפור מנגיש בפני הקורא את הלך הרוח של הנעשה בקיבוץ, דרך החיים הייחודית של החברים בו, אוצר המילים השגור בין חברי הקיבוץ, חדר האוכל המרכזי עם הארוחות הקבועות על פי סדר הימים, מאבקי הכוח, חילוקי הדעות והרכילויות בין החברים. אנו נחשפים הן לדברים הטובים שיש לקיבוץ להציע והן לדברים הפחות טובים שמתרחשים במתחמו. 

שורה תחתונה: "חג המשק" יעביר לכם מספר שעות בנעימים עם תפאורה אותנטית של קיבוץ עין הנוטר!

287 עמודים
עורכת הספר: תמר ביאליק
הוצאת כנרת זמורה 
שנת הוצאה: 2022 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

סולם גנבים

סולם גנבים / ליאור אנגלמן תכירו את יודה, בן הזקונים במשפחת טייב, משפחת פשע מוכרת משכונת התקווה. בלידה שלו שהייתה קצת קשה, לאימו הייתה רק משא...