יום שני, 15 באוגוסט 2022

האור במקומות המסתור

האור במקומות המסתור / שרון קמרון


יש כל כך הרבה ספרים על השואה וכל אחד מהם מרתק, מרגש ומיוחד בדרכו. אבל כשמדובר בעלילה המציגה סיפור אמיתי לחלוטין, חוויית הקריאה הופכת לעוצמתית במיוחד. הספר מבוסס על סיפורה של סטפניה פודגורסקה, פולנייה אשר בתקופת מלחמת העולם השנייה בהיותה בת 17 בלבד, הסתירה בעליית הגג שבביתה שלושה עשר יהודים. לא הכרתי את סיפורה ולכן, אני ממש שמחה שקראתי את הספר ונחשפתי לסיפור גבורה שראוי להיחשף בפני כמה שיותר קוראים.

סטפניה היא בת לחוואים אשר עזבה את ביתה ועברה להתגורר בעיר פשמישל. שם היא שהתה בבית משפחת דיאמנט היהודייה ועבדה בחנות המשפחתית לצד אם המשפחה שבה ראתה אם שניה. סטפניה, או כפי שנקראה בפי חבריה -  סטפי או בפי הקרובים אליה - פושה, הייתה בת בית בבית משפחת דיאמנט. ילדי המשפחה היו כמו אחיה ואחד מהם אף מצא חן בעיניה ולמעשה הרגש היה הדדי. אבל כשהגרמנים כבשו את פולין והמלחמה פרצה, השגרה הופרה ושום דבר כבר לא נשאר כשהיה.

ככל היהודים, משפחת דיאמנט אולצה לעבור לבתים ששכנו בגטו שתוחם למגורי היהודים. היה אסור להם לצאת משטחו, אלא אם כן היה ברשות חלקם אישורי יציאה לצורך עבודה במחנות עבודה. סטפניה נותרה לבדה בבית המשפחה שתכולתו נבזזה. היא נסעה לחוות הוריה וגילתה את החווה נטושה ואת אחותה הקטנה, הלנה, שכובה מצונפת על הרצפה. כך גילתה סטפניה כי אמה ואחיה נשלחו למחנה עבודה בזלצבורג ואחתה בת ה-6 נותרה לבדה. אמה מסרה אותה להשגחה של שכנתה, אך זו מתה ובעלה של השכנה זנח את הלנה. 

סטפניה לקחה עימה את הלנה לפשמישל. היא שבה לבית משפחת דיאמנט ובזמן שהיא מנסה להתפרנס ולספק קורת גג להלנה הצעירה, סטפניה מחליטה לעשות את כל מה שאפשר בכדי לעזור לבני משפחת דיאמנט שהיו משפחתה לאורך השנים האחרונות. היא ניסתה להשיג עבורם מזון ותרופות, ואז כשהמצב החמיר והנאצים היו חדורי מטרה לרצוח כמה שיותר יהודים, סטפניה קיבלה את ההחלטה להסתיר יהודים בעליית הגג בבית שהצליחה להשיג בקושי רב. היא ידעה כי גילוי מעשיה הוא גזר דין מוות עבורה ועבור אחותה הקטנה, אבל הרצון להציל יהודים שנרדפו על לא עוול בכפם גבר על פחדיה העמוקים ביותר. 

האם סטפניה הצליחה להסתיר את היהודים עד סיום המלחמה? האם הצליחה להגן על אחותה הקטנה הלנה? מה עלה בגורלה? תקראו את הספר המרתק הזה ותיחשפו לסיפור יוצא דופן שיותר מראוי להכירו. 

איזה ספר! זה מסוג הספרים שתופס בעוצמה את כל תשומת ליבו של הקורא מתחילתו ועד סופו. תמיד עניינו אותי ספרים על תקופת מלחמת העולם השנייה. הם מצליחים לרגש, להעציב וללמד אודות אחת התקופות הקשות שידעה האנושות. ההבנה כי מדובר בסיפור אמיתי רק הופך את התוכן ליותר מטלטל, מצמרר ועוצמתי. הייתי מרותקת לסיפור הנכתב בצורה מאוד מעניינת שהצליחה להעביר את התחושות הקשות ואת רגעי המצוקה והאכזריות שממנה סבלו היהודים בשואה. 

מאחר ולא הכרתי את סיפורה האמיתי של סטפניה פודגורסקה, לא ידעתי באיזה אופן יתפתח ויסתיים הספר וקראתי אותו בדריכות ועם התקווה כי למרות שמדובר בתקופה אפלה וקשה, יתרחש איזשהו נס ומעט אור יצליח להיכנס למקומות המסתור. אור שמעניק תקווה במקום שרבים איבדו אותה. ממליצה מאוד לקרוא את הספר ולהיחשף לעוד פיסת היסטוריה מרתקת מתקופת השואה. סטפניה פודגורסקה הייתה אישה אמיצה ובעלת לב גדול ותעצומות נפש אשר סיכנה את חייה לשם הצלת יהודים. בסוף הספר הסופרת מספרת על הדרך שבה נחשפה לסיפורה של סטפניה ולאופן שבו החליטה כי היא רוצה להיות זו שתספר את סיפורה. 

שורה תחתונה: "האור במקומות המסתור" מבוסס על סיפורה האמיתי של סטפניה פודגורסקה. סיפור עוצמתי שחובה להכיר ואליו לא תוכלו להישאר אדישים! 

383 עמודים
מאנגלית: אורה דנקנר
הוצאת ידיעות ספרים 
שנת הוצאה: 2022

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אורח באחוזת פארלי

אורח באחוזת פארלי / ריס בואן השנה היא 1941 ובאחוזת פארלי הממוקמת במחוז קנט באזור כפרי באנגליה חייל נופל אל מותו כשהמצנח שהיה ברשותו לא נפתח....