יום חמישי, 18 באוגוסט 2022

לזמן קצר יש בנו קסם

לזמן קצר יש בנו קסם / אושן וונג


הספר הינו מכתב של בן לאימו אשר כלל לא בטוח שהאם תיקרא אי פעם ובכל זאת, הבן החליט לומר לאימו דרך מכתבו את כל אשר לא אמר לה מעולם. הבן שכינויו מפי כל הוא "כלב קטן" (כינוי מקטין שנועד להרחיק ממנו רוחות רעות), גדל עם אם יחידנית ילידת וייטנאם. הוא התגורר בארה"ב עם אימו רוז וסבתו לאן. שתי הנשים הללו נותרו מצולקות מהמלחמה. כלב קטן אמנם נולד בארה"ב, אבל כבר מגיל צעיר סבל מהצקות והביטו בו כאל הילד הזר, המהגר שלא שייך לסביבתו. אימו שהתאקלמותה בארה"ב הייתה קשה והיא אף לא הצליחה לשלוט בשפה האנגלית, תמיד הדגישה בפני בנה כי אין עליו להתבלט על מנת להימנע מחיכוכים מיותרים. הבן היה כלי התקשורת בין אימו וסבתו לבין העולם. הוא תיווך ביניהם כמיטב יכולתו. 

היחסים בין כלב קטן ואימו היו מורכבים אך לא נטולי אהבה. היא אכן אהבה את בנה בדרכה, אבל זה לא מנע ממנה להכות אותו עד שהגיע לגיל 13. כילד נאלץ להתמודד עם חיים במשפחה שאינה נורמטיבית. הן סבתו והן אימו סבלו מטראומות בשל חוויותיהן המטלטלות מוייטנאם. כלב קטן שמע סיפורים רבים מסבתו ואותם הוא מזכיר במכתב לאימו, מכתב שכאמור רוב הסיכויים שהאם לא תקרא היות והיא אינה יודעת קרוא וכתוב. בהיותו בן 14, הוא התחיל לעבוד בשדה טבק לצד קבוצת מהגרים מקסיקניים עימם הוא למד לתקשר למרות שאינם דוברים את אותה השפה. שם הוא הכיר בנער בן גילו וההיכרות הזו חשפה בפניו עולם חדש והולידה רגשות שהיו חדשים עבורו. אימו לא הכירה צדדים רבים מחייו ובאמצעות המכתב שאינו חוסך בפרטים, כלב קטן חושף בפניה איך הוא רואה את הדברים מנקודת מבטו האישית. 

הספר אמנם כתוב היטב ויש בו רגישות, עדינות ועומק, אבל הוא אינו קל לקריאה. יש בו הרבה עצב, כאב וחוויות שילד לא אמור לעבור ולחוות. הפריע לי שלעיתים הסופר העמיק בנושאים שלא מצאתי אותם באופן אישי מעניינים ולמרבה האכזבה היו הרבה כאלה. כמו למשל האזכורים של טייגר וודס שאמנם סיפור מקור שמו היה מעניין אך לא שאר המידע אודות הקריירה שלו. או עודף של תיאורי טבע וכן כתיבה שהייתה לעיתים פילוסופית ואף מייגעת. הסופר מתאר בספרו מערכת יחסים סבוכה בין אם ובנה ומתייחס לנושאים כגון קשיי התאקלמות במדינה חדשה, ההתנכלות כלפי מהגרים, גזענות, חוסר צדק ודעות קדומות וישנה התייחסות נרחבת לטראומות והשפעתן על חיי היום יום.

כלב קטן אמנם נולד אחרי מלחמת וייטנאם וכל האירועים הקשים שחוו סבתו ואימו, אבל החיים לצידן הפכו גם אותו לקורבן הטראומה דאז. חייו הושפעו עמוקות מאירועי העבר והוא גדל והתבגר כשהחרדות והפחדים הישנים צפו מידי פעם מעל פני השטח והכתיבו את הנעשה בחייו בלי שתהיה לו שליטה על הנתיב שבו הוא צועד. ולמרות שחייו כפי שתוארו בספר הם רחוקים מלהיות משחק ילדים. למרות החרדות והרגעים הקשים שאין ספק שהותירו עליו חותם, ותעיד על כך כתיבתו המלנכולית, יש בחיים רגעים של קסם שגם אם הם נמשכים לזמן קצר, שווה לחוות ולחיות אותם. 

שורה תחתונה: ב"לזמן קצר יש בנו קסם" יש רגעי קסם אבל לזמן קצר בלבד. 

223 עמודים
מאנגלית: אסנת הדר
הוצאת מטר
שנת הוצאה: 2022 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אורח באחוזת פארלי

אורח באחוזת פארלי / ריס בואן השנה היא 1941 ובאחוזת פארלי הממוקמת במחוז קנט באזור כפרי באנגליה חייל נופל אל מותו כשהמצנח שהיה ברשותו לא נפתח....