יום שני, 22 באוגוסט 2022

חדר על גג מחפש דייר

חדר על הגג מחפש דייר / ינון ירוס, מיכל רוזנפלד


תכירו את מיה. היא מתגוררת בגפה בדירה על שדרה מרכזית בתל אביב. היא אוהבת להתבודד ולהיות כמה שפחות בחברת אנשים. לפני שנה החיים שלה נראו אחרת. היא הייתה בזוגיות ועבדה כאוצרת בגלריה. אבל הזוגיות נגמרה ומיה שינתה את חייה ואף את עיסוקה. מאוצרת המציגה בגלריה היא החלה בתרגום ספרים לעברית, עבודה שהתאימה לה יותר היות וזה אפשר לה להתנתק מחייה ולהתמקד בחיים של אחרים. של הדמויות מהספרים. 

תכירו את אבינועם. עד לא מזמן הוא עבד כפסיכיאטר בגהה והיה במערכת יחסים עם מי שהוא היה בטוח שהוא הגבר של חייו. אבל הקשר הסתיים בנימה קשה וצורמת ואבינועם עזב את הבית בלית ברירה והשאיר את כל חייו מאחור. גם את הקריירה. הוא נמצא בצומת דרכים ולא יודע מה לעשות מכאן והלאה. מבחינתו, הוא היה רוצה להמשיך בזוגיות הזו ולא לוותר עליה כפי שעשה בן הזוג. אבל עושה רושם כי השניים הגיעו לנקודת האל חזור.  

דרכיהם של מיה ואבינועם נפגשות לאחר שאבינועם מחליט לשכור את החדר על הגג שבביתה של מיה וזאת למרות ההתניות הרבות שמיה הציבה בפני השוכר הפוטנציאלי, כמו ההתניה לפיה על השוכר להיות טיפוס ביתי הממעט לארח וגם שומר על סדר, ניקיון ועל שקט מופתי. אבינועם התלהב מהחדר על הגג וממיקום הדירה הנעימה שממרפסתה ניתן לראות את השדרה. 

וכך מתחילים מיה ואבינועם לחלוק את הדירה בתל אביב, כשמיה שומרת בקנאות על פרטיותה ולאבינועם יקח קצת זמן עד שבכלל יצליח לראות אותה. זהו סיפור על שני זרים השונים מאוד זה מזה אבל יחד עם זאת יש להם מן המשותף. שניהם נמצאים בתקופה שבה כל אחד מהם מתמודד עם מטעני העבר וטרם הצליח להרפות. ועל מנת שיוכלו להמשיך הלאה בחייהם יהיה עליהם להתגבר על מכאובי העבר ולבחון את חייהם מחדש על מנת שיצליחו לפתוח בדף חדש ולהשיב את המושכות לידיהם. 

מאוד נהניתי מקריאת הספר ומהדינמיקה בין שתי הדמויות המרכזיות שחוות תהליך אישי תוך כדי השהות המשותפת שלהן בדירה. אז נכון, לא לכל הנושאים שעלו בספר התחברתי, אבל הכתיבה הייתה נהדרת וממגנטת, הדמויות עגולות ומעניינות ומאוד סיקרן אותי לגלות מה יחוו הן מיה והן אבינועם, שני אנשים מאוד שונים במהותם אשר למרות השוני מצאו שפה משותפת שנהניתי להיחשף אליה. קיים פרדוקס בין העיסוק שלהם לבין המתרחש בחייהם. מיה למשל עוסקת בתרגום ספרים לעברית, אבל מתקשה לומר בקול את הדברים אשר מתרוצצים במוחה. נראה כי היא זקוקה למתרגם אישי למחשבותיה. ואבינועם מנסה לטפל ולעזור למטופליו הזקוקים לעזרה פסיכיאטרית אבל לעצמו הוא לא כל כך מצליח לעזור. סטייל "הסנדלר הולך יחף". 

מאוד אהבתי את דמותה של מיה,  אישה שלמדה לחיות עם הלבד בשל הנסיבות. היה בה חוסר ביטחון, תלותיות בזוגיות, פגיעות ומנגד גם עוצמה והמון אנושיות. את דמותו של אבינועם לא תמיד הצלחתי להבין ולהסכים עם מעשיו. דמותו מורכבת אבל מעניינת לא פחות מדמותה של מיה. זהו שיתוף פעולה ספרותי נפלא ומוצלח בין שני הכותבים אשר סיפק עניין רב וחוויית קריאה טובה ומרתקת. 

שורה תחתונה: סיפור נהדר על שני אנשים פגיעים ושבורים וגם מאוד שונים. ויש גם קרמבו וניל! נא להצטייד בהתאם! 

287 עמודים
עורכת הספר: עלמה כהן ורדי
הוצאת כנרת זמורה 
שנת הוצאה: 2022 

תגובה 1:

  1. אהבתי. גם כבר קראתי. הם מציירים עולמות ואפשר להיכנס אליהם. וגם איך אש וקרח נפגשים ומה קורה.

    השבמחק

אורח באחוזת פארלי

אורח באחוזת פארלי / ריס בואן השנה היא 1941 ובאחוזת פארלי הממוקמת במחוז קנט באזור כפרי באנגליה חייל נופל אל מותו כשהמצנח שהיה ברשותו לא נפתח....