יום שישי, 16 בספטמבר 2022

אין מקום כזה

אין מקום כזה / שפרה קורנפלד

תכירו את משפחת הרמן. זוג הורים חרדים וששת ילדיהם. הם התגוררו בירושלים מאז ומתמיד בדירה קטנה ובצפיפות יתרה. אבל לא תנאי המחיה היו אלה שפירקו את המשפחה אלא החיים עצמם. אידי, אם המשפחה ובעלה החליטו להתגרש. אידי נשארה עם שלוש הבנות והאב עם שלושת הבנים. הילדים נאלצו להתמודד עם המציאות החדשה שבה משפחתם נחצתה לשתיים. הילדים הגדולים שלהם היו התאומים יונה ופרי. יונה כאמור נשארה עם אידי ופרי עם אביו, עד שהחליט להתגייס לצבא בניגוד לרצונו של האב והדבר הוביל לנתק בין השניים. כל אחד מהילדים הושפע מפירוק המשפחה. מסלול חייהם כפי שהכירו עד כה השתנה ללא היכר. 

בדרכה החדשה, אידי התרחקה מהדת וניסתה להיות מאושרת ככל יכולתה. היא החליטה לטוס עם בנותיה לקנדה, להתארח אצל אחותה ולהתחיל בחיים חדשים במדינה שבה נולדה וממנה הגיעה לישראל בשנות ה-20 לחייה. אידי בחנה את חייה לאורך השנים וניסתה להבין מה השתבש ומתי. הסדקים היו שם כבר שנים ארוכות קודם לכן וההבנה הזו שחלחלה לתודעתה גרמה לה לתחושות קשות ורגשי אשמה וגם לתחושת פספוס על השנים שחלפו במהירות שבהם הייתה עסוקה בעיקר בהרחבת המשפחה, הריונות, הולדת ילדים, הנקתם ותו לא.

שהותה בקנדה הזכירה לה את החיים שהשאירה מאחור. חיים ששכחה כמה אהבה והרגישה בהם באמת שייכת. המקום שבאמת הרגישה בו בבית מכל בחינה אפשרית. לאידי היה מאוד קשה להתאקלם בישראל. השפה הייתה מסובכת עבורה, המבטא שלה מעולם לא נעלם והחיים בישראל היו עבורה מאתגרים וסבוכים לאור המצב הנפיץ והסכנות. בקנדה היא הרגישה הרבה יותר רגועה ושלווה. אבל בעוד אידי מנסה להיאחז בחיים החדשים שהיא מעצבת לעצמה שבהם היא חושבת קודם כל על עצמה ועל טובתה, ילדיה שבורים יותר מאי פעם, מפוזרים כל אחד במקום אחר ומתמודדים עם קשיים שלצערם אין מי שיעמוד לצידם ויתמוך בהם ברגעים הקשים ביותר בחייהם. 

זהו סיפור מכמיר לב על משפחה שהתפרקה לרסיסים ועל הקושי הרב שחווה כל אחד מבני המשפחה באיחוי השברים שלו עצמו. הספר כתוב נפלא ובכישרון רב. העלילה טובה, נוגעת, סוחפת וממגנטת. יש בסיפור הרבה כאב ועצב ודמויות נוגעות ללב בשל פגיעותן ובשל הקושי שנפל על כתפיהן הדקיקות. אחת מהדמויות המרתקות בספר היא דמותה של יונה, ילדה בוגרת לגילה ואמיצה, התאומה של פרי השברירי, אשר כבר בצעירותה הייתה שם תמיד עבור אמה. תמכה בה, עזרה לה, פתרה לה את הבעיות והתחושה לעיתים הייתה כי תפקידיהן התהפכו וכי יונה הייתה עמוד התווך של הבית ותפקדה כאם עבור אמה ושאר בני המשפחה. 

סיפורה של משפחת הרמן מועבר מנקודת מבטם של אידי ושל ארבעה מתוך ששת ילדיה. באמצעות קולם הרבגוני אנו נחשפים לכל אשר עבר עליהם לאורך השנים מרגע פירוק משפחתם ואלך. הספר נוגע במגוון רחב של נושאים כגון גירושים והשפעתם על כל המעורבים בדגש על הילדים, חזרה בשאלה, בדידות, אלימות, נפש פצועה, פגיעה מינית, דימוי הגוף וקשיי התאקלמות.

שורה תחתונה: "אין מקום כזה" מציג את קולם של בני המשפחה שהתפרקה לרסיסים, כשכל אחד מהם מנסה לנווט את דרכו בחיים. 

252 עמודים
עורכת הספר: נועה מנהיים
הוצאת כנרת זמורה 
שנת הוצאה: 2022

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

סולם גנבים

סולם גנבים / ליאור אנגלמן תכירו את יודה, בן הזקונים במשפחת טייב, משפחת פשע מוכרת משכונת התקווה. בלידה שלו שהייתה קצת קשה, לאימו הייתה רק משא...