יום חמישי, 29 בספטמבר 2022

הלא ראויים

הלא ראויים / ליעד רפפורט


תכירו את ירמי קריב. הוא נשוי לרונה והשניים הורים לטום, ילד צעיר שאובחן כי הוא נמצא על הספקטרום האוטיסטי. ירמי מסרב להכיר במציאות. הוא משוכנע שהאבחנה שגויה ולא מוכן להשלים עם כך שבנו אוטיסט. ירמי הוא רב פקד וחוקר מנוסה. הוא נוטה למצבי רוח אבל עושה את עבודתו על הצד הטוב ביותר. כשגופת ילד צעיר מתגלה, ירמי ממונה על החקירה וצפוי לחקור את החשוד ברצח הילד. במקביל, קורים לא מעט דברים בחייו. נישואיו כבר תקופה ארוכה לא תקינים וזאת הסיבה שירמי ורונה התחילו טיפול זוגי, למורת רוחו של ירמי שמעדיף להיות בכל מקום מלבד בחדר הטיפול. אבל רונה החליטה שלהמשיך במצב הנוכחי היא לא מסוגלת ועל כן, או שהם ילכו לטיפול או שנישואיהם יסתיימו.  

לירמי ישנם המון דברים לא פתורים בעברו. הקשר עם אביו היה סבוך ומרוחק והוא בעצמו עשה דברים שהעיקו על מצפונו במשך שנים ארוכות. כשהיה צעיר היה לו חבר טוב בשם גוני אשר ברבות השנים דרכיהן נפרדו. ירמי וגוני היו חברים טובים עוד מהגן. גוני לא אהב ללמוד ונהנה להעביר את זמנו בים עם הגלשן ירמי ניצל כל הזדמנות לבלות עם חברו. אבל בתיכון כשגוני כבר פרש סופית מלימודיו, ירמי החליט להשקיע בלימודים והתמקד אך ורק בהם. השניים היו בטוחים שהם יודעים הכל האחד על השני, אבל מסתבר שיש דברים שכל אחד מהם העדיף לשמור לעצמו.

לצד סיפורו של ירמי, ישנם עוד קווי עלילה שבהם מוצגים סיפורים של דמויות נוספות. כמו רמי שננטש מיד לאחר לידתו ונשאר לבדו בעולם, וגיא שאיבד את אביו במלחמה ואת אימו שמתה לאחר מחלה קשה. דרכיהם של רמי וגיא הצטלבו בפנימייה ומאז השניים הפכו קשורים בקשר בל ינותק. הם הפכו למשפחה האחד בשביל האחר, התבגרו יחד, סטו מהדרך יחד. החיים הפרידו ביניהם אבל גם דאגו להפגיש ביניהם, עד שפגישה מחודשת תהייה עבורם לבלתי אפשרית. 

סיפוריהן של הדמויות נשזרות אלה באלה, סיפורי חיים נחשפים, סודות מתגלים ומטלטלים את חייהם של כל המעורבים. "הלא ראויים" זהו סיפור על אנשים שבורים ומצולקים הסוחבים על גבם את כובדו של סיפור חיים סבוך ומורכב. ירמי נאלץ כילד להכיר בכך שמשפחתו רחוקה מלהיות מושלמת. הדברים אליהם הוא נחשף מותירים צלקת בנפשו ומעצבים את דמותו לרבות השנים. יש בו כעס אצור שרק מחכה להזדמנות להתפרץ. גם נישואיו רעועים והידיעה כי בנו אוטיסט נפלה עליו כרעם ביום בהיר. אבל זו לא המהלומה האחרונה שצפויה לו... 

אהבתי את העלילה שהייתה טובה ומסקרנת. הכתיבה מעניינת ומאוד קולחת, אם כי הרגשתי שבשליש האחרון של הספר הייתה מעין נפילת מתח בעלילה. כמו כן, הסיפור לא היה מספיק מהודק והותיר מספר סימני שאלה. יש בעלילה לא מעט דמויות שבאמצעותם הספר נוגע במגוון נושאים כמו סודות משפחתיים, בגידות ומשברים בחיי הנישואים, נטישה, אלימות, רצח, תקיפה מינית, הפרעות נפשיות, מחלות, זקנה, קשיים חברתיים, ניצול ואוטיזם. 

תפאורת הסיפור ברובה הייתה עגמומית למדי ומותאמת לדמויות הפגיעות שמככבות בה. מלבד קווי העלילה שהתרחשו בספרד ובפנמה, שאר האירועים קרו בישראל כשההווה הינו בתקופה שבה מתרחשת מלחמה בארץ. אזעקות נשמעות בכל הארץ, טילים נופלים, מהומות פורצות. חוסר השקט חוגג וחופף לחוסר השקט שאותו חשות היטב הדמויות.

שורה תחתונה: "הלא ראויים" הוא רומן פסיכולוגי גדוש בסודות משפחתיים ובדמויות שבורות עם עבר טעון ונפיץ, כמו המצב בישראל.

251 עמודים
עריכה ספרותית: אסתי קון
עריכה לשונית: מיכל שפריר
אוריון הוצאת ספרים
שנת הוצאה: 2022 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

סולם גנבים

סולם גנבים / ליאור אנגלמן תכירו את יודה, בן הזקונים במשפחת טייב, משפחת פשע מוכרת משכונת התקווה. בלידה שלו שהייתה קצת קשה, לאימו הייתה רק משא...