יום רביעי, 12 באוקטובר 2022

שבע או שמונה המיתות של סטלה פורטונה

שבע או שמונה המיתות של סטלה פורטונה / ג'ולייט גריימס


כשהתחלתי לקרוא את הספר הרגשתי קצת מבולבלת מרוב דמויות ושמות. חשבתי שאין שום סיכוי שבעולם שאצליח לזכור מי זה מי. אבל הרבה יותר מהר ממה שציפיתי, הדמויות הפכו למוכרות וממש מוחשיות ומצאתי את עצמי נסחפת בסאגה המשפחתית המופלאה הזאת. 

במרכז העלילה נמצאת מריה סטלה, או כפי שכולם קוראים לה: סטלה. היא נולדה בעיירה קטנה ושכוחת אל בשם "איבולי" הנמצאת בדרום איטליה. סטלה היא בתם של אסונטה ואנטוניו שנולדה אחרי שבתם הבכורה מתה בהיותה בת 3 בלבד. גם לבכורה קראו מריה סטלה וסטלה קיבלה את שמה. אבל האם מזלה היה שונה מזה של אחותה? כנראה שכן, לפחות במה שקשור לאריכות ימים היות וסטלה הצליחה לשרוד 7 או 8 כמעט מיתות.  

סטלה הייתה צעירה מרשימה. ילדה יפה, חדה ופקחית אבל גם קרה ודי חוצפנית. אחותה טינה שהייתה צעירה ממנה בשנה וקצת, הייתה שונה מאוד מסטלה. כבר בילדותה היא התגלתה כאיטית יותר במחשבתה, היא תמיד צייתה להוריה בלי להתווכח, הייתה כנועה, ממושמעת ולהוטה לרצות ותמיד משתרכת אחרי סטלה שלקחה אותה תחת חסותה. אביהן, אנטוניו כמעט ולא היה נוכח בבית לאורך השנים. תחילה, הוא התגייס לצבא בתקופת מלחמת העולם הראשונה ובהמשך החליט לנסות את מזלו באמריקה והותיר את משפחתו מאחור בלי אפילו לשלוח להם כסף. יעברו שנים עד שיחליט להשיג לאשתו ולילדיו דרכונים לאמריקה והם יאלצו לעזוב את חייהם המוכרים באיטליה ולפתוח בדרך חדשה באמריקה. 

חייהם של מהגרים אינם קלים מכל בחינה אפשרית. תלאות רבות מצפות להם עד שבסופו של דבר ישתלבו בביתם החדש. השפה כה זרה עבורם וצורת החיים שונה מכל מה שסטלה ומשפחתה הכירו. אמנם ישנם הזדמנויות להתפתח ולהרחיב אופקים, אבל הקשיים נמצאים בכל שלב בתהליך הסתגלותם למציאות החדשה. ברוח התקופה דאז, כשמהאישה מצופה לציית לבעלה ומהילדים נדרש ציות מוחלט להחלטות האב, סטלה חמת המזג, שבניגוד לאחותה טינה, היא כן מביעה את רצונותיה ומעזה להשמיע את קולה, תמצא את עצמה נאבקת על דעותיה. 

אז מאילו סיבות מגוונות סטלה פורטונה כמעט תמצא את מותה? מה מצפה לה באמריקה? האם תצליח לחיות את החיים בדרכה שלה? תקראו את הספר הנהדר הזה ותגלו! 

איזה ספר מרתק! אפשר להגיד שעבורי הוא היה כמעט מושלם. למה כמעט? כי אהבתי בו הכול למעט שמו. השם נראה לי ארוך ומסורבל מידי. אבל פה מסתיים הדבר היחיד שלא אהבתי כי את כל השאר כל כך אהבתי. הסיפור סוחף ועוצמתי, הכתיבה משובחת ולמרות שמדובר בספר עב כרס, זה לא הורגש לי בעת הקריאה כי פשוט נשאבתי לסיפור ולפני ששמתי לב הגעתי לסופו. אז אל תתנו למספר העמודים להרתיע אתכם כי לפניכם ספר מעולה שלא כדאי לפספס. 

יש בספר לא מעט דמויות. את חלקן תאהבו ואת חלקן ממש תתעבו. יש דמויות שלא יותירו בכם רושם רב, אבל יש גם את אלו שיכנסו לכם ללב. אחת מהן היא מריה - סטלה או בקיצור, סטלה. מי שהייתה ילדה מרשימה ונערה מרשימה אף יותר והפכה לאישה המקדימה את זמנה. בעוד שצעירות אחרות קיבלו בהכנעה את רצון הוריהם בלי שדעתם האשית תילקח בחשבון, סטלה לא פחדה להביע דעה. אבל היא גם רצתה שיתייחסו למה שיש לה להגיד ובסופו של דבר, היא קיוותה לחיות את חייה בדרך שלה ולא בדרך שאביה רצה שהיא תחייה אותם. 

הסיפור מתאר בצורה מרתקת את איטליה של פעם. צורת המחייה באזור כפרי, המנהגים והאמונות התפלות. כמו כן, הספר מדבר על הגירה וכל הקשיים המתלווים לצעד העצום הזה. יש בסיפור רגעים מרגשים עד דמעות וגם רגעים קשים עד מאוד. קשה להפנים את העובדה שבעבר הרחוק, לדעתן של הנשים לא הייתה כל חשיבות. תחילה, האב תופס בעלות על חיי בתו ולאחר מכן הבעל מחליט במקומה. גם לסטלה היה קשה להפנים את המציאות של חייה והיא לא התכוונה לשבת בשקט ולקבל את גזר הדין בלי מאבק. היא כאמור הקדימה את זמנה וגילתה עוצמה ונחישות.

שורה תחתונה: סטלה פורטונה היא דמות נפלאה ומיוחדת במינה שהקדימה את זמנה! 

512 עמודים
מאנגלית: צילה אלעזר
הוצאת מטר
שנת הוצאה: 2022





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הכנרת מאושוויץ

הכנרת מאושוויץ / אלי מידווד הרומן שלפניכם מבוסס על סיפור אמיתי ומספר את סיפורה מעורר ההשראה של הכנרת האוסטרית אלמה רוזה, אשר בשל מוצאה היהוד...