יום שלישי, 18 באוקטובר 2022

קנה וסוף קמלו

קנה וסוף קמלו / אהרן בן שחר


העלילה מתרחשת ברובה בישראל, שנים לפני הקמתה בתקופה שבה השלטון העות'מני שלט בארץ. במרכז העלילה נמצאת משפחת מייזלס. אב המשפחה, הרב שלמה מייזלס הגיע עם אשתו חנה ושלושת ילדיהם להתיישב במושבה יסודות. שלמה הפך לרב של המושבה וזכה להערכה רבה מכל יושביה. חנה התפרנסה מייצור גבינות שנמכרו בהצלחה אף מחוץ לגבולות הארץ.

לשלמה וחנה יש כאמור שלושה ילדים: שמואל, דוד ואסתר. בעוד ששמואל ציית להוריו ולמד תורה במסירות, דודי היה ההפך הגמור מאחיו. הוא לא השקיע בלימודיו ואהב להשתובב. כך למשל מצא את עצמו מבקר בכפר הבוץ הנמצא ליד המושבה אשר בו מתגוררים כפריים ערבים. אימו אסרה על ילדיה להתקרב לכפר, אבל סקרנותו של דודי גברה על האיסור וביקוריו החשאיים בכפר לימדו אותו אהבתם נעורים מהי. 

דודי ימצא את עצמו בסיטואציה מטלטלת שתביא אותו לקבל החלטה קורעת לב. אותה החלטה תרחיק אותו ממשפחתו ומיהדותו ותפגיש אותו עם דרך חדשה, סוערת ובלתי צפויה שתשנה את חייו מן הקצה אל הקצה וגם תשפיע בצורה מהותית על חייהם של כל בני משפחתו. 

מהי ההחלטה הקשה שקיבל? מה מצפה לו ולמשפחתו לאורך השנים? את כל התשובות תמצאו בספר המרתק: "קנה וסוף קמלו"!

מאוד נהניתי מקריאת הספר שהיה מרתק בעיני והציג באותנטיות רבה תמונה מעניינת של ישראל בשנים שלפני הקמתה. לצד הסיפור הבדיוני אותו רקם הסופר, שזורות בעלילה עובדות היסטוריות מעניינות כמו פעילות המחתרת אשר נקטה בצעדים בכדי לפגוע בשלטון העות'מני ששלט בארץ באותה התקופה. כמו כן, הפיצוץ במלון המלך דוד אשר בירושלים שהתרחש בשנת 1947 במטרה לפגוע בכוחות הבריטים, הוכנס לעלילה ונשזר בסיפורה.

הקטעים בספר אשר בהם פורטו בהרחבה מראות מן החי והצומח פחות ריתקו אותי, אבל כל יתר העלילה הייתה מעניינת ועם התפתחויות מפתיעות למדי. מלבד סיפורו של דוד וקורותיו לאורך השנים, אנו מתוודעים גם לקורותיהם של הוריו ואחיו. היה מעניין לקרוא על האמצעים בהם התניידו התושבים ממקום למקום, על החנויות של פעם ועל הפשטות שבה חיו בעבר. הספר אשר שמו לקוח מהתורה, מדבר על משברי אמונה ודת, על הקשיים והאיומים מהם סבלו התושבים בארץ, ועל מסלולי החיים הפתלתלים אשר בו בחרו לצעוד הדמויות המרכזיות בספר.

שורה תחתונה: סיפור מרתק המועבר באותנטיות רבה ומציג את ישראל בתקופה מסקרנת בשנים שלפני הקמתה. 

232 עמודים
עריכה: אורית צמח
הוצאת ספרי ניב 
שנת הוצאה: 2022

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

סולם גנבים

סולם גנבים / ליאור אנגלמן תכירו את יודה, בן הזקונים במשפחת טייב, משפחת פשע מוכרת משכונת התקווה. בלידה שלו שהייתה קצת קשה, לאימו הייתה רק משא...