יום שני, 24 באוקטובר 2022

גם לנו יהיו פרחים

גם לנו יהיו פרחים / פאם ג'נוף

רומנים היסטוריים אשר עלילתם מתרחשת בתקופת מלחמת העולם השנייה הם האהובים עלי. הם תמיד מצליחים לרגש ולסחוף אותי בסיפורם העוצמתי ולעיתים אף ללמד עוד פיסת היסטוריה על אותה תקופה אפלה. הספר הזה מתמקד במקום מסתור מתחת לפני השטח - צינורות הביוב בקרקוב שבו הסתתרו יהודים כדי לשרוד. הסופרת ביססה את עלילתה הבדיונית על סיפורי הגבורה של פולנים אשר הסתירו יהודים בתעלות הביוב בעיר לבוב שבפולין.

במרכז העלילה אנו מתוודעים לסיפורה של סיידי, צעירה בת 18 אשר לאור פינוי הגטו בקרקוב והעברת כל היהודים שגרו בו למחנות ריכוז, היא והוריה מסתתרים עם עוד שתי משפחות בביוב. פועל הביוב מוביל את המשפחות למקום מחבואם החדש. הוא דואג להם למזון מועט בימים קבועים והם נאלצים להתרגל למציאות חייהם החדשה והבלתי נתפסת של שהייה בתוך זוהמה היות ואין להם מקום אחר אשר בו יוכלו למצוא מחסה. וכך, למרות התנאים הכל כך קשים, הם מנסים לשרוד שעה אחרי שעה, יום אחרי יום. מלבד סיידי, אביה ואימה הנמצאת בהריון, מתחבאים כאמור עוד שתי משפחות. משפחה אחת המורכבת מזוג וילד קטן והשנייה היא שלושה דורות של משפחה חרדית, אב, בן ואימו של האב. 

באותה העיר מתגוררת אלה עם אמה החורגת שמתאכזרת אליה בכל הזדמנות. האם הצליחה להשיג תנאי מחייה טובים בשעת המלחמה לאור קשרי הידידות שרקמה עם קצינים גרמניים. אלה מתביישת במעשי אמה החורגת ומרגישה כל כך לבד. בעת שיצאה לרכוש מוצרים בשוק, היא עמדה בקרבת סבכת הביוב שמתחתיה ועיניה פוגשות בעיניים המפוחדות של סיידי. בלי שאף אחד יבחין בכך, השתיים מחליפות מספר מילים ואלה מבינה את המצב האיום שסיידי נמצאת בו. היא מחליטה לעזור לה כמיטב יכולתה ולהעביר לה כל אוכל שתצליח למצוא עבורה ועבור שאר האנשים שעימה. למרות הפחד, סיידי מחליטה לבטוח באלה ומצפה בקוצר רוח לרגעים החטופים שבהם תוכל לדבר איתה.

בין שתי הצעירות נרקמת חברות אמיצה תוך זמן קצר. הן בוטחות האחת בשנייה ודואגות זו לזו בכנות, ואותה אחווה בין שתי הנשים הצעירות תוביל את אותן אל עבר גורל מפתיע. מה יעלה בגורלן? את התשובה תמצאו בספר המרתק: "גם לנו יהיו פרחים"!

אני מאוד אוהבת את כתיבתה הסוחפת של הסופרת. אהבתי את שני ספריה הקודמים ונהניתי מקריאת הספר המרגש הזה שדיבר על הישרדות כנגד כל הסיכויים ועל חברות ואחווה. העלילה הועברה באמצעות שתי נקודות מבט. זו של סיידי וזו של אלה. שתי הדמויות הללו היו מרתקות וכל כך נוגעות ללב. אהבתי את החברות האמיצה שנרקמה ביניהן תוך תקופה קצרה. היו מספר התרחשויות שבהם הרגשתי כי ההיגיון קצת נעלם מקו העלילה שלא הייתה מספיק מהודקת. אבל נהניתי מהסיפור הסוחף שהמחיש את ערכה של חברות ואת ייצר ההישרדות. 

שורה תחתונה: פאם ג'נוף חוזרת עם רומן היסטורי מרתק על אחווה, חברות וסיפור הישרדות מעורר השתאות. 

322 עמודים
מאנגלית: יסמין קלין
הוצאת ידיעות ספרים 
שנת הוצאה: 2022

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

סולם גנבים

סולם גנבים / ליאור אנגלמן תכירו את יודה, בן הזקונים במשפחת טייב, משפחת פשע מוכרת משכונת התקווה. בלידה שלו שהייתה קצת קשה, לאימו הייתה רק משא...