יום חמישי, 1 בדצמבר 2022

מישהו מגרמניה מחפש אותך

מישהו מגרמניה מחפש אותך / נפתלי ברזניאק

תכירו את איריס. חייה חוו טלטלה אחר טלטלה בעקבות ארבע המילים "מישהו מגרמניה מחפש אותך". אפשר לומר כי חייה התחלקו ללפני ואחרי אותן מילים מהדהדות. עבורה, המילה גרמניה היא מילה נרדפת לקללה. איריס היא דור שני לשואה. כל חייה היא שמעה מאימה ניצולת השואה, גיטה, (שאגב לא אוהבת שקוראים לה נוצלת שואה ומעדיפה את הביטוי "שורדת שואה") אודות חוויותיה הקשות מתקופת מלחמת העולם השנייה. גיטה דיברה המון על כל אשר עברה ולא רק עם איריס.

איריס התגוררה בקיבוץ עם בעלה, שוקי ובתה המתבגרת, יעל. לאחר שגילתה כי אמה החליטה לתעד את קורותיה בעזרתה של תושבת קיבוץ בשם ענת, אישה בודדה וקצת תימהונית, איריס החליטה כי גם היא מעוניינת לתעד את נקודת מבטה על אודות אירועים נבחרים מחייה. ענת הסכימה לערוך את מילותיה של גיטה וגם את אלו של איריס ומסתבר שהן לא היחידות שהחליטו לפנות לענת על מנת שזו תערוך את כתבי היד שהועברו אליה.

כך אנו נחשפים לסיפורה של גיטה, חייה בפולין לצד אמה ואחיה, נישואיה, האובדן האישי והמשפחתי שחוותה וכל אשר עבר עליה בתקופת השואה וכן, סיפור עלייתה ארצה והגעתה לקיבוץ. כמו כן, אנו נחשפים לסיפורה של איריס אשר בעקבות יצירת קשר מגרמניה חייה השתנו ללא היכר וכל מה שידעה על אימה היה מוטל בספק. האמנם? תסבוכת אחר תסבוכת מתפתחת ונראה כי הסודות רק הולכים ומתרבים. גם האקס המיתולוגי שב לחייה ומטיל פצצה משלו. והמילה האחרונה טרם נאמרה.

מה התרחש בחייה של איריס ומשפחתה? מי מחפש אותה מגרמניה ולמה? את כל התשובות תמצאו בספר המסקרן: "מישהו מגרמניה מחפש אותך"!

הספר הזה מאוד הפתיע אותי וסיפק חוויית קריאה מהנה ומיוחדת. כל אחת מן הדמויות בספר הציגה את סיפורה ונקודת מבטה באמצעות המכתבים שהועברו לענת, דמות משנית שתפקידה היה לאחד את כל כתבי היד לשם הגשת ספר להוצאה לאור. כלל הסיפורים נשזרים זה בזה, הרי מדובר בסיפור משפחתי ממספר נקודות מבט. אולם, מבין הדמויות היו גם כאלה ללא קרבה משפחתית שאיכשהו סיפורם מצא מכנה משותף עם סיפור שאר הדמויות.

סיפורה של גיטה היה מעניין ומרתק במיוחד. היה גם מעניין לקרוא את דבריה של איריס ולהיחשף לדינמיקה שלה עם הוריה, בעלה ובתה. נקודת המבט של יעל פחות ריתקה אותי, אבל אהבתי את העובדה שהסופר הצליח ליצור קול ייחודי לכל אחת מהדמויות. קולה הצעיר של יעל הורגש היטב. קראתי בעניין רב ואף לעיתים במתח את שני השלישים מהספר. בשליש האחרון הרגשתי קצת ירידת מתח וגם לדעתי העלילה התפתחה לכיוונים די הזויים. לקראת הסוף שוב נעשה מעניין, ולגבי הסיום, אהבתי את המילים שסגרו את הספר, אם כי אני מעדיפה סוף מהודק שלא משאיר קצוות פתוחים. אבל זה כבר עניין של טעם.

 שורה תחתונה: "מישהו מחפש אותך מגרמניה", הוא שמו של הספר וגם המילים ששינו את חייה של איריס לעד

428 עמודים
עריכה: יונת הורן
אוריון הוצאת ספרים
שנת הוצאה: 2022


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

סולם גנבים

סולם גנבים / ליאור אנגלמן תכירו את יודה, בן הזקונים במשפחת טייב, משפחת פשע מוכרת משכונת התקווה. בלידה שלו שהייתה קצת קשה, לאימו הייתה רק משא...