יום שבת, 11 בפברואר 2023

מפעל הבובות

מפעל הבובות / אליזבת מקניל


עלילת הספר מתרחשת בלונדון של שלהי 1850 ומציגה תמונה קודרת למדי של אנשי השוליים ברחובותיה של בירת אנגליה .אייריס עובדת עם אחותה התאומה בתפירת בובות, עיסוק הרחוק שנות אור ממה שהיא באמת רוצה לעשות. חלומה הוא לצייר ולהוכיח את כישוריה. חלום גדול למדי וכמעט בלתי אפשרי לאותה תקופה שבה הנשים לא נהגו לעבוד והפיכת אישה לעצמאית היא למעשה כינוי גנאי.

כשהצייר העולה לואי פרוסט מזמין את אייריס לשמש לו כמודל עבור יצירתו החדשה, אייריס מרגישה שנופלת בחלקה ההזדמנות להתקרב צעד אל עבר חלומה הגדול. זו הסיבה שכתנאי להסכמתה להצעתו היא דורשת שיעורי ציור מלואי וזה נענה בחיוב. אייריס נוטשת את מקום עבודתה ומשכירה חדר בעליית גג ומרגישה לראשונה חופשיה. 

לואי הוא אינו היחיד ששם לב לנוכחותה המרשימה של אייריס. גם סילאס ריד, בעל חנות אספנות המתפרנס מפחלוץ חיות, מבחין באייריס ולא מצליח למחוק אותה ממחשבותיו. הוא רוקם לו ולה תוכניות לעתיד ורק מחכה להזדמנות הראשונה לשוחח עימה פנים מול פנים. הוא בטוח שהיא תענה בחיוב לחיזוריו וכי מצפים להם רגעים נפלאים יחד אשר יפיגו את בדידותו של סילאס שכבר חווה אהבה נכזבת בעבר. 

אבל מה יקרה אם אייריס תדחה את סילאס ולא תגיב בחיוב לחיזוריו? האם יש גבר אחר בחייה? ומה לגבי חלומה להפוך לציירת? את כל התשובות תמצאו ברומן ההיסטורי: "מפעל הבובות"! 

אני מאוד אוהבת רומנים היסטוריים אשר לוקחים אותנו אל עבר תקופה לא מוכרת וחושפים בפני הקוראים מנהגים ודרך חיים של פעם. אמנם לקח לי קצת זמן להתחבר לעלילה, במיוחד לאור דמותו האפלה של סילאס ועיסוקו המאוד לא שגרתי שסיפק סצנות מאוד קשות לעיכול. אבל היה מאוד מעניין לקרוא על לונדון של סוף המאה ה-19 שבה התפאורה שהוצגה בפנינו הייתה רחוקה מלהיות מזהירה והפגישה אותנו בין היתר עם אנשי השוליים העניים חסרי הפרוטה, הילדים הרעבים ללחם והנערות שנאלצו לפנות לזנות בשביל להצליח לשרוד את היום. 

אהבתי את דמותה של אייריס, צעירה שגילתה אומץ, תעוזה ונחישות והלכה אחרי חלומה להפוך לציירת, גם במחיר ניתוק מהוריה שציפיותיהם מבנותיהם היו מאוד שונות מציפיותיה של אייריס מחייה. דמות נוספת שהצליחה לרגש הייתה דמותו של אלבי, ילד צעיר חסר כל שהתגורר עם אחותו הגדולה, נערה צעירה שנאלצה לעבוד בזנות בכדי להתפרנס. חלומו של אלבי היה להשיג את סכום הכסף הדרוש בשביל לקנות לעצמו שיניים כי בפיו נותרה לו רק שן אחת עקומה. כמו אחותו, גם אלבי נאבק מידי יום בשביל לשרוד וביצע שליחויות שונות ומשונות. דרכו הצטלבה עם דרכיהן של הדמויות המרכזיות בספר ולמרות חייו הקשים, הילד הצעיר הצטייר כבעל לב ענק ודמותו הייתה נוגעת ללב. 

שורה תחתונה: תכירו את אייריס. היא חולמת להפוך לציירת ונחושה להגשים את חלומה. היא רק לא מתארת לעצמה שתוך זמן קצר חייה יחוו מהלומה! 

348 עמודים
מאנגלית: קטיה בנוביץ
הוצאת כנרת זמורה 
שנת הוצאה: 2023

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הכנרת מאושוויץ

הכנרת מאושוויץ / אלי מידווד הרומן שלפניכם מבוסס על סיפור אמיתי ומספר את סיפורה מעורר ההשראה של הכנרת האוסטרית אלמה רוזה, אשר בשל מוצאה היהוד...