יום שלישי, 7 בפברואר 2023

מארי קירי ובנותיה

מארי קירי ובנותיה / קלודין מונטיי


בשנה שעברה קראתי ספר אשר שילב מציאות ובדיון אודות חייה ופועלה של המדענית וזוכת שני פרסי נובל בכימיה ובפיזיקה: מארי קירי. היה מרתק בעיני לקרוא אודותיה ולהיחשף לסיפור חייה. לכן, מאוד הסתקרנתי כשגיליתי כי יצא לאור ספר ביוגרפיה חדש אודות מארי קירי ושתי בנותיה.

מארי קירי נולדה בוורשה שבפולין בשם מריה סקלודובסקה. כבר בילדותה הצטיינה בלימודיה וגילתה סקרנות רבה ללמידה. היא אהבה מתמטיקה ומאחר ובנות לא הורשו ללמוד באוניברסיטה בפולין הכבושה ע"י הרוסים, היא הצטרפה לאוניברסיטה מחתרתית ועבורה מאבקה למען המולדת נעשה באמצעות רכישת השכלה. מארי אהבה בכל ליבה את מולדתה אבל הבינה כי שם לא תוכל להתפתח כפי שהיא רוצה. אחותה הבכורה, ברונה, עזבה לפריז ללמוד רפואה ומארי עבדה וחסכה כסף שאותו תוכל לשלוח לאחותה עבור הוצאות לימודיה. התוכנית הייתה כי כעבור מספר שנים, מארי תצטרף לברונה בפריז ותלמד מדעים בסורבון וכך היה. 

זה אמנם לקח זמן ארוך מהצפוי אך מארי הצליחה בסופו של דבר להגשים את חלומה, נסעה לצרפת ולמדה בפריז. לשם הצלחת לימודיה היא נאלצה לגור בתנאים ירודים ואף סבלה ממחסור באוכל. דבר לא מנע ממנה להגשים את שאיפותיה האקדמאיות. בפריז היא התאהבה במדען הצרפתי פייר קירי. השניים חלקו את אהבתם המשותפת למדעים ותמכו זה בזו במחקריהם. לשניים נולדו שתי בנות. אירן הבכורה אשר הלכה בדרכה של האם והפכה למדענית. ואוו שהייתה פסנתרנית שלא זכתה להצלחה מרובה ופנתה לכיוונים שונים בחייה. 

סיפור אהבתם של מארי ופייר קירי הסתיים כעבור שנים בנסיבות טרגיות. קירי המשיכה במחקריה לאורך השנים, היא גילתה יוזמה וקור רוח, נאבקה על אמונתה והקדישה את חייה לדרך שבה האמינה בכל ליבה. היא ביססה את מעמדה ואולי דווקא בשל כך שמה נקשר לסקנדלים שונים שכמעט הרחיקו אותה מפריז. אבל מסירותה לפועלה הכריעה את הכף. ולעד היא תיזכר כאישה פורצת דרך ומעוררת השראה, האישה היחידה שזכתה בשני פרס נובל אשר המוניטין שלה והישגיה הכבירים מדברים בעד עצמם.

הספר הוא מאוד מקיף, מרחיב אופקים ומעשיר. כמו כן, בין דפיו מצוטטים קטעי טקסטים אשר מקורם מופיע בסוף הספר. תמצאו בספר אודות פועלן של מארי קירי ובתה הבכורה, אירן, בימי מלחמת העולם הראשונה. גם קורותיהן של האחיות לבית קירי בעת מלחמת העולם השנייה מתוארים בהרחבה. השתיים אמנם היו מאוד שונות זו מזו ופנו לשני כיוונים שונים בחיים, אך, פרוץ המלחמה איחדה בין השתיים. 

הספר מאוד מעניין, אם כי, הייתי זקוקה להפסקות בקריאה בשל הכתב הקטן והצפוף. כך, שיש לקחת בחשבון כי נדרשת סבלנות בעת הקריאה אך יחד עם זאת, מדובר בספר מרתק על נשים מעוררות השראה ומלאות בנחישות אשר טוו את מסלול חייהן בכוחות עצמן. למרות הקשיים והמכשולים הן לא הרימו ידיים והגיעו לתוצאות חסרות תקדים כנגד כל הסיכויים. 

216 עמודים
מצרפתית: רמה איילון
הוצאת שוקן
שנת הוצאה: 2023

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הכנרת מאושוויץ

הכנרת מאושוויץ / אלי מידווד הרומן שלפניכם מבוסס על סיפור אמיתי ומספר את סיפורה מעורר ההשראה של הכנרת האוסטרית אלמה רוזה, אשר בשל מוצאה היהוד...