יום ראשון, 19 בפברואר 2023

מראה שבורה

מראה שבורה / גליה ניב


השנה יציינו 50 שנה למלחמת יום הכיפורים. והספר הזה הכול כך נוגע יוצא בתזמון המדויק ומחזיר את הקוראים אחורה בזמן לתקופה קשה ומורכבת אשר שינתה את חייהן של משפחות ישראליות רבות והותירה חותם בל ימחק על משפחות רבות וגם על חברות של חיילים שמתו במהלך אותה מלחמה קשה שהפרה את השקט של אותו יום כיפור של שנת 1973.

זהו סיפורה של נועה, צעירה אשר חייה חוו טלטלה שעם תוצאותיה תיאלץ לחיות עד יומה האחרון. כשנועה הייתה נערה, היו בחייה שני נערים מאוד יקרים לליבה. אורי חברה הטוב ביותר והנפש התאומה שלה ומוטי, חבר יקר שהצליח להיכנס לה עמוק ללב. גם אורי וגם מוטי התעניינו בקשר עימה מעבר לידידות, אבל נועה שהייתה חסרת ביטחון וקצת עצורה, לא נתנה אור ירוק לאף אחד מהשניים, גם אם בתוך תוכה כבר ידעה מי הוא הנער שבו התאהבה. 

אבל אז הגיעה המציאות וטלטלה את חייה ואת חייהם של כל תושבי ישראל. מלחמת יום כיפור פרצה בפתאומיות והחיים של רבים מתושבי המדינה לא יחזרו להיות כשהיו בעבר. נועה אשר באותה העת שירתה בצפון הארץ בבסיס מודיעין, נאלצה להתמודד מול אובדן ושכול. אבל מאחר והיא הייתה "רק" חברה של חייל שנהרג במלחמה, היא לא זכתה לעזרה ולתמיכה נפשית. נועה הרגישה כי עולמה התמוטט ולא ידעה מה לעשות עם חייה. 

התעוררה בה תחושת החמצה איומה על אותה אהבה בלתי ממומשת. רגשות של כעס, אשמה, וכאב שאינו מרפא ליוו אותה יום אחר יום, שעה אחרי שעה. הקושי שבו היא הייתה שרויה היה עצום, אבל אף אחד לא התעניין ברגשותיה ובמה שעובר עליה. מצבה לא קיבל הכרה והיא לא מצאה מסגרת שבה תוכל לשפוך את ליבה ולפרוק את כאבה. הוריה היו נוכחים בחייה ומעולם לא החסירו ממנה דבר, אבל היא לא הצליחה להיפתח בפניהם ולחשוף את אשר על ליבה.

קראתי את הספר בעניין רב. הוא מרתק, כתוב היטב ומאוד קולח. זהו סיפור חשוב וכאוב אשר מביא את סיפורה של צעירה שהגורל הפך אותה לחברה שכולה. נועה היא אחת מתוך כל אותן בחורות צעירות אשר איבדו את האדם היקר בחייהן, אהוב ליבם. אבל הן לא זכו לכל הכרה במעמדן ושום עזרה לא הוצעה עבורן. הן נאלצו להתאבל בשקט, לרסן את הקושי, הפחד והחרדה. ציפו מהן להמשיך הלאה בחייהן ולהתגבר על הכול. אבל הנפש של אותן צעירות הייתה פגועה ומדממת ומה שהתרחש בחייהן ילווה אותן לעד. אומרים שהזמן מרפא, אבל יש צלקות שיוותרו לנצח. 

שורה תחתונה: ספר מרתק, נוגע, מאוד קולח וחשוב היוצא בתזמון המדויק של 50 שנה למלחמת יום כיפור. 

323 עמודים
עריכה: אילן שיינפלד 
הוצאת ספרי ניב 
שנת הוצאה: 2022 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הכנרת מאושוויץ

הכנרת מאושוויץ / אלי מידווד הרומן שלפניכם מבוסס על סיפור אמיתי ומספר את סיפורה מעורר ההשראה של הכנרת האוסטרית אלמה רוזה, אשר בשל מוצאה היהוד...