יום רביעי, 15 במרץ 2023

השושנה האחרונה של שנגחאי

השושנה האחרונה של שנגחאי / וויינה דיי רנדל


העלילה מתרחשת בעיר שנגחאי ונעה על גבי שני צירי זמן. ההווה של סתיו 1980 והעבר של שנת 1940 עם פרוץ מלחמת העולם השנייה באירופה. איי שאו רק בת 20 והיא כבר אשת עסקים ממולחת ובעלת מועדון לילה מצליח. משפחתה הייתה אמידה מזה דורות, אבל עם מות אמה איי מצאה את עצמה ללא ירושה אך עם עתיד מובטח בזכות ארוסה העשיר אותו הכירה מילדות. איי לא הייתה מאוהבת אבל קיבלה בהכנעה את השידוך לאדם שאמה בחרה עבורה. לאור המצב באירופה, פליטים יהודיים רבים הפליגו לשנגחאי בכדי לברוח מזוועות הנאצים ולמצוא מחסה בסין הרחוקה. בין אלפי הפליטים היה גם ארנסט, יהודי מברלין שברח ממולדתו יחד עם אחותו הקטנה, מרים. ארנסט כבר איבד אחות אחת והיה נחוש להגן על האחות שנותרה לו. הוריהם נותרו בברלין וארנסט פילל לרגע שבו יצליחו גם הם לעזוב את המדינה אשר שינתה פניה והפכה מבית מוכר לארץ זרה. 

כשארנסט מחפש עבודה בכדי שיוכל להתפרנס ולדאוג לאחותו, הוא פוגש באיי שהוקסמה מנגינתו בפסנתר ומקבלת אותו לעבודה במועדון הלילה שלה. אהבתם למוזיקה מחברת ביניהם ואט-אט רגשות עוצמתיים הרבה יותר נולדים ביניהם. אבל הפער התרבותי והכלכלי ביניהם הוא עצום. איי, סינית ילידת המקום מגיעה ממשפחה אמידה ואילו ארנסט, פליט יהודי זר חסר כל. רוחות המלחמה מגיעות גם לשנגחאי כשהיפנים מספחים לעצמם עוד ועוד אזורים מסין. המקומיים כבר לא מרגישים בטוחים ויש להם סיבות טובות לכך. גם איי תגלה כי היא עלולה לאבד את הכל. יהיה עליה לקבל החלטות גורליות ולהתמודד עם השלכותיהן. 

האם סיפור אהבתם של איי וארנסט ינצח למרות הפער העצום ביניהם וכנגד כל הסיכויים? את התשובה לכך תמצאו ברומן ההיסטורי הסוחף: "השושנה האחרונה של שנגחאי"! 

איזה ספר נפלא! נהניתי מאוד מקריאתו מתחילתו ועד סופו. הוא כתוב היטב והעלילה הייתה מרתקת וסוחפת במיוחד. הסיפור אמנם נע על גבי שני צירי זמן, אך ההתמקדות היא על סיפור העבר בעוד שההווה מגיח פעמים ספורות ובסופו של דבר חותם את הספר בצורה מרגשת. הסיפור הנפלא הזה מובא באמצעות נקודת המבט של איי וארנסט. קולה של איי הינו בגוף ראשון ואילו זה של ארנסט מועבר בגוף שלישי. שתי הדמויות הללו היו נהדרות בעיני. איי התגלתה כצעירה אמיצה, ממולחת בעסקיה, עוצמתית ובעלת נחישות. וארנסט אשר הגיע לשנגחאי לשם הישרדות הצטייר כאדם בעל ערכים, לב עצום, נדיב ואכפתי והביע דאגה לסובבים אותו וסרב להפקירם, התעקש לתרום לנזקקים תוך כדי סיכון הישרדותו.

אני תמיד מוצאת את עצמי מרותקת לרומנים היסטוריים. במיוחד לאלו אשר עלילתם מתרחשת בתקופת מלחמת העולם השנייה. הפעם, הובאו סיפורם של יהודים שנסו על נפשם מאירופה וניסו למצוא מחסה בשנגחאי, מקום שפתח את שעריו בפני הפליטים היהודיים. ביעד החדש הפליטים ניסו להתאושש מחוויותיהם הקשות באירופה ולשם כך נעזרו בארגוני סיוע ונדבנים יהודים שחיו בשנגחאי באותה העת. זאת הפעם הראשונה שבה קראתי ספר אודות יהודים בשנגחאי בתקופת המלחמה וזה היה ממש מעניין. הן סיפורה של איי והן סיפורו של ארנסט היו מרתקים ומרגשים, כל אחד בדרכו שלו. שניהם חוו על בשרם את תוצאותיה של המלחמה. הם חוו טלטלות בחייהם, ועם זאת גם אהבו, נאבקו על הישרדותם ומצאו נחמה במוזיקה וברגשותיהם זה לזו. 

שורה תחתונה: רומן היסטורי סוחף המתרחש בעתות מלחמה ולמרות זאת גדוש במוזיקת ג'אז, אהבה ותקווה!

379 עמודים
מאנגלית: צילה אלעזר
הוצאת ידיעות ספרים 
שנת הוצאה: 2023


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הכנרת מאושוויץ

הכנרת מאושוויץ / אלי מידווד הרומן שלפניכם מבוסס על סיפור אמיתי ומספר את סיפורה מעורר ההשראה של הכנרת האוסטרית אלמה רוזה, אשר בשל מוצאה היהוד...