יום שני, 20 במרץ 2023

הבחורה מהאי

הבחורה מהאי / לורנה קוק


השנה היא 2016, ולוסי חוזרת לגרנזי, אי הולדתה, בעקבות מותה של קרובת משפחה קשישה העונה לשם דידו שהורישה לה ולאחותה את ביתה. לוסי בקושי הכירה את דידו המנוחה אבל בעת מיון חפציה היא מוצאת תמונות ומחברת שבה נכתבו פרטים בקצרנות. הגילוי מסקרן אותה ומוביל אותה לסיפורה של פרספונה, אחותה הגדולה של דידו שגורלה נותר עלום. היא מחליטה לגלות פרטים אודות שתי האחיות בתקופת מלחמת העולם השנייה, ולשם כך הוא נעזרת בויל, השכן של דידו שאמנם הצליח להבהיל אותה בערב הראשון שלה בבית, אבל מאותו רגע והלאה הביע נכונות ואף התלהבות ללוות אותה במחקרה אודות דידו ואחותה פרספונה.

השנה היא 1940 והאחיות דידו ופרספונה מתמודדות עם טלטלות בזו אחר זו. תחילה, אימן מתה וזמן קצר לאחר מכן הגרמנים מגיעים לאי גרנזי וכובשים אותו. שתי האחיות מתגוררות בבית ישן אך מרווח עם עובדת משק הבית ובנה, ג'ק שהוא כמו אח עבורן. לבית מגיע חייל גרמני שעובר לגור באחד החדרים. למרבה התדהמה, החייל לא זר לאחיות. הן כבר פגשו בו עשור קודם לכן בעת ששהה בגרנזי במהלך חופשת קיץ. פרספונה המכונה פרסי הייתה קרובה אליו במיוחד והיא למעשה לא שכחה אותו מאז. אבל כעת הוא משתייך לצבא האויב, הצבא הנאצי שכבש אותם וזעזע את חייהם. 

מה יתרחש בחייהן של דידו ופרסי בתקופת המלחמה? מה תגלה לוסי אודות קרובות משפחתה אותן לא הכירה? ולאילו תובנות תגיע בנוגע לחייה שלה? את כל התשובות תמצאו בספר המרתק: "הבחורה מהאי"!

מאוד נהניתי מקריאת הספר שהיה נהדר בעיני. עלילת הספר מתרחשת באי גרנזי ונעה על גבי שני צירי זמן. ההווה של שנת 2016 והעבר בתקופת מלחמת העולם השנייה. הן סיפור ההווה והן סיפור העבר היו מעניינים לדעתי במידה שווה. אהבתי את לוסי ואת השינויים שעברה תוך כדי גילויי העבר. אבל הדמות שהכי נגעה לליבי הייתה דמותה של פרסי. בהתאם להתקדמות בגילוייה של לוסי נחשף בפנינו סיפורה העוצמתי של פרסי, צעירה בעלת לב רחב אשר שמה את טובת האחרים לפני טובתה האישית וגילתה אומץ לב ונחישות. ולמרות שמדובר בתקופה קשה ואפלה, יש בסיפור גם רגעים של תקווה ואף אהבה. 

הספר מתאר את חייהם של תושבי איי התעלה בימי הכיבוש הנאצי, הקשיים שעימם התמודדה האוכלוסייה כולה ובפרט היהודים שסומנו כבר בתחילת המלחמה ונלקחו למחנות הריכוז. בין תושבי גרנזי היו מי שפעלו למען הזולת תוך כדי סיכון חייהם, והיו מי שהלשינו ודיווחו לנאצים אודות שכניהם בתמורה לטובות הנאה ואפילו אף ללא כל תמורה אלא בשל רוע טהור. בסיום הספר הסופרת משתפת בהיסטוריה של איי התעלה בימי המלחמה ובכך כי הכיבוש הנאצי נמשך עד סוף המלחמה והאזור למעשה שוחרר אחרון. היה מעניין ומעשיר להיחשף לעוד פרט היסטורי ראוי לציון. נהניתי מכתיבתה הסוחפת של לורנה קוק ואני כבר מחכה לספרה הבא. 

שורה תחתונה: "הבחורה מהאי" הוא סיפור סוחף על אומץ לב ונחישות בזמנים קשים וגם על הקרבה ואהבה. 

393 עמודים
מאנגלית: רחלי לביא
תכלת הוצאה לאור 
שנת הוצאה: 2023



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הכנרת מאושוויץ

הכנרת מאושוויץ / אלי מידווד הרומן שלפניכם מבוסס על סיפור אמיתי ומספר את סיפורה מעורר ההשראה של הכנרת האוסטרית אלמה רוזה, אשר בשל מוצאה היהוד...