יום שבת, 10 ביוני 2023

ליאו

ליאו / יוכי פישר


הספר שלפניכם הינו ממואר ובו סיפור אישי ומשפחתי אשר הדמות המרכזית בו היא של ליאו, אביה של יוכי, מחברת הספר. כשברשותה זיכרונותיו של האב וסיפורי החיים ששמעה ממנו, יוכי צועדת באותם השבילים אשר שנים רבות קודם לכן אביה צעד בהם ומספרת את סיפורו מבעד לעיניה שלה, עיניים רעננות אשר שופכות אור חדש על העבר וצובעות אותו בצבעים אחרים וקצת שונים מכל אותם סיפורים אשר שמעה מפי אביה לאורך השנים. 

ליאו אשר בעברית ניתן לו השם שמחה יהודה ישעיהו, התגורר בכפר פטרובוסלו שעל גדת הטסה. לאחר שחגג את בר המצווה, מלחמת העולם השנייה הייתה בשיאה וליאו ומשפחתו ככלל היהודים גורשו מהכפר. אב המשפחה נלקח עוד קודם לכן ומאז נפרדו דרכם. עם סיום המלחמה, ליאו שב לכפר עם אימו ואחיו והמשפחה מצאה לנגד עיניה כפר זר ומנוכר, מה שהביא אותם להחלטה לעלות ארצה ולהתחיל בחיים חדשים הרחק מהמקום שבו כבר לא הרגישו בטוחים. 

כך אנו מקבלים תמונה של משפחת פישר לאורך השנים ובמרכזה ליאו, אחד מששת האחים לבית פישר אשר אילולא פרוץ מלחמת העולם השנייה והטלטלה שחוו כל יהודי אירופה, היה יכול להפוך לרב בעל שם. אך, ליאו שרד את השואה עם אימו ואחיו, עלה ארצה והקים בית בישראל שבה הפך למורה מוערך ונערץ על כל תלמידותיו בסמינר. 

העלילה נעה בין עבר והווה, בין נקודת המבט של האב לבין נקודת המבט של הבת. האחד - ניצול שואה שלא אהב לומר את המילה "שואה" והעדיף את המילה "מלחמה", והשנייה - דור שני לשואה אשר גדלה על כל איתם סיפורים ששמעה מאביה, סיפורים אשר עיצבו את חייה ואת חיי המשפחה כולה. יוכי היא היסטוריונית וחוקרת תרבות, בת יחידה מבין חמשת אחים. היא מחליטה להתעמק בדפי ההיסטוריה, בודקת מסמכים, אתרי אינטרנט, מקומות, עובדות, תמונות ותאריכים, כל זאת ועוד על מנת לקבל זווית חדשה על העבר המשפחתי. אותו עבר שתמיד יהיה חלק ממנה, חלק ממי שהיא הפכה להיות לרבות השנים.

הספר מחולק לארבעה חלקים וברובו מועבר בגוף שני בפנייה של יוכי לאביה. בחלק הראשון תחילה יוכי מספרת על מסעה למקום הולדתו של אביה ולאחר מכן מספרת על ימי ילדותו של האב כפי ששמעה מפיו, החלק השני מתייחס לקורות המשפחה בתקופת המלחמה, החלק השלישי מספר על קורותיהם עם סיום המלחמה ועלייתם ארצה, והחלק הרביעי והאחרון מובא בגוף ראשון ובו יוכי משתפת בתחנות שונות בחיי המשפחה ומספרת על אביה מנקודת המבט שלה. בספר המעמיק הזה מורגשת האהבה למילה הכתובה ולהיסטוריה אשר באמצעותה המחברת מנסה לקבל תשובות מניחות את הדעת אשר יביאו אותה להשלמה ולגאולה. 

178 עמודים
עורכת: מיכל בן-נפתלי
הוצאת אפיק
שנת הוצאה: 2023

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הכנרת מאושוויץ

הכנרת מאושוויץ / אלי מידווד הרומן שלפניכם מבוסס על סיפור אמיתי ומספר את סיפורה מעורר ההשראה של הכנרת האוסטרית אלמה רוזה, אשר בשל מוצאה היהוד...