יום שני, 19 ביוני 2023

קחי את ידי

קחי את ידי / דולן פרקינס - ולדז


עלילת הספר שלפניכם היא אמנם דמיונית אבל היא מבוססת על סיפורים אמיתיים שהתרחשו בארה"ב בשנות ה-70. הסופרת ערכה מחקר שערך 3 שנים והחליטה לכתוב את הספר המרגש הזה ולהחזיר את הנושא הכאוב שבו לסדר היום. לדעתי, היא עשתה כאן עבודה נהדרת ורקמה עלילה מטלטלת שתישאר אתכם הרבה זמן לאחר הקריאה.

העלילה נעה בין ההווה של שנת 2016 לבין העבר של שנות ה-70. השנה היא 2016 וסיוויל, אם יחידנית ורופאה בגמלאות עומדת לצאת למסע אל עבר מחוזות עברה. היא מחליטה לשתף את בתה, אן בכל אשר התרחש בחייה בצעירותה ולשם כך היא שבה שנים אחורה לתקופה שבה היא הייתה בגילה של בתה. 

במונטגומרי שבאלבמה בשנת 1973, סיוויל, צעירה אפרו אמריקאית, בתם של רופא ואמנית, התחילה בעבודתה הראשונה כאחות במרפאה לתכנון משפחה. אביה של סיוויל קיווה שבתו תעבוד לצידו עם סיום לימודיה, אבל לסיוויל היו תכניות משלה והיא החליטה ללכת בדרך שבה בחרה. רצונה היה לעזור לכמה שיותר נשים מהאוכלוסייה האפרו אמריקנית הענייה. סיוויל בעצמה מעולם לא נאלצה להתמודד מול עוני ומחסור. הוריה סיפקו לה חיים נוחים ומוגנים. כעת, בעקבות עבודתה החדשה סיוויל עומדת להיחשף למציאות מטלטלת שרבים מהאוכלוסייה האפרו אמריקנית חיים בתוכה.

התיק הראשון שמועבר לטיפולה שייך לאחיות אריקה ואינדיה ויליאמס. הבנות מתגוררות עם אביהן וסבתן בתנאים מחפירים שמזעזעים את סיוויל. היא מגיעה לצריף הרעוע שבו הם שוהים בכדי לספק לצעירות בנות ה-13 וה-11 זריקה שתמנע מהן להיכנס להריון. מאז ביקורה אצל משפחת ויליאמס סיוויל לא מצליחה להפסיק לחשוב על דרכים לעזור למשפחה. היא מגלה כי הזריקות מעולם לא קיבלו היתר חוקי ומתחילה לחשוש כי הן עלולות לגרום לנזק בריאותי לטווח הארוך עבור הצעירות. סיוויל מחליטה לעשות את כל מה שיתאפשר לה על מנת שחייהן של אריקה ואינדיה ישתפרו. אבל דווקא במשמרת שלה קורה משהו נוראי שסיוויל תתקשה להשלים איתו ותפעל ללא לאות לשם עשיית צדק עבור שתי הצעירות שנכנסו עמוק לליבה.

מה התרחש בחייהן של האחיות ויליאמס שעורר טלטלה וכאב עצומים? האם הצדק יעשה? איך כל אשר התרחש השפיע על חייה של סיוויל? את כל התשובות תמצאו בספר הסוחף: "קחי את ידי"!

איזה סיפור מרגש ועוצמתי! כבר מהעמוד הראשון ידעתי שאני הולכת לאהוב את הספר. רותקתי לסיפור לאור תוכנו המרתק ובזכות כתיבתה המעולה של הסופרת. נושא הספר מאוד לא קל. הוא מדבר על עוני, גזענות, אפליה, כפייה, ניצול סמכות, חוסר צדק ואי שוויון. יש בו אחווה וחמלה אבל גם ביקורת נוקבת על אירועי העבר שיצרו כתם בל ימחק בהיסטוריה של ארה"ב. דמותה של סיוויל הייתה נפלאה בעיני. היא הייתה צעירה אמיצה, חדורת מטרה ועם לב ענק. כאבם של חסרי הישע הפך לכאבה שלה וכך גם מאבקם הפך למאבקה. כעבור עשורים רבים, סיוויל תצא למסע ותפגוש באנשים חשובים מעברה על מנת לסגור מעגל ולהביא מזור לנפשה המיוסרת.

שורה תחתונה: "קחי את ידי" היא יצירה ספרותית עוצמתית שפשוט אי אפשר להישאר אדישים אליה! 

407 עמודים
מאנגלית: נעה בן פורת
הוצאת אריה ניר ומודן
שנת הוצאה: 2023

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הכנרת מאושוויץ

הכנרת מאושוויץ / אלי מידווד הרומן שלפניכם מבוסס על סיפור אמיתי ומספר את סיפורה מעורר ההשראה של הכנרת האוסטרית אלמה רוזה, אשר בשל מוצאה היהוד...