יום ראשון, 25 ביוני 2023

תחת שמי כרתים

תחת שמי כרתים / ג'ני אשקרופט


הספר המרגש הזה מתרחש בכרתים, יעד שאנו הישראלים מכירים בעיקר בתור אתר נופש מפנק לחופשת מנוחה גדושה בשמש ואוכל טוב. אבל מה שלא כולם יודעים הוא כי בתקופת מלחמת העולם השנייה גם האי כרתים מצא את עצמו תחת מתקפת הנאצים. תושבי האי ניסו להתנגד לכיבוש הגרמני ואף הוקמה מחתרת על ידי התושבים היווניים בשיתוף פעולה עם כוחות בעלות הברית. הסופרת ערכה מחקר אודות אותה תקופה אפלה ורקמה עלילה דמיונית סוחפת שלא תשאיר עיניים יבשות כך שתכינו את הטישו מראש!

עלילת הספר מתחילה בכרתים של שנת 1936. אלני הצעירה מגיעה מאנגליה כמו בכל שנה בכדי להעביר את חופשתה בווילה של סבה באי כרתים, המקום שבו נולדה וגדלה אמה המנוחה. היא מבלה בשחייה ונהנית מהשלווה ומאווירת החופש של האי. בבקתה הנמצאת בשכנות לווילה של סבה מתארחת משפחה שהגיעה מגרמניה וביניהם נמצא אוטו, צעיר בן גילה של אלני. השניים מתקרבים זה לזו ומתאהבים. הם מתחילים להיפגש בסתר ונעצבים מהעובדה כי בקרוב יצטרכו להיפרד מאחר והחופשה מגיעה לסיומה. ואכן, כל אחד מהם שב לחייו אך הם שומרים על קשר במכתבים, אבל אז אוטו מתגייס לצבא הגרמני והקשר בין השניים נפסק.

השנים חולפות, רוחות המלחמה ברחבי אירופה מתחזקות ובשנת 1941 גרמניה כובשת את כרתים. אלני שוב נמצאת באי ולמרות הסכנה הטמונה בנוכחותה שם, היא לא מתכוונת לעזוב את האי שהיה לביתה ומתכוונת להיאבק בכל כוחותיה נגד האויב המאיים. מה שהיא לא מתארת לעצמה הוא שאחד מבין כל אותם אויבים גרמנים אשר מסתובבים באי כאילו היו בעלי הבית הוא לא אחר מאוטו, הצעיר שנכנס לליבה ושאיתו העבירה חופשת קיץ חלומית ובלתי נשכחת. אותו צעיר שגם שבר את ליבה בכך שניתק עימה את הקשר.

שני הצעירים מוצאים את עצמם משני צידי המתרס. האחת - צעירה שמגינה על ביתה והאחר - צעיר שמשרת בצבא הנאצי. האם הפער העצום שהתחולל בחייהם יסיים את סיפור אהבתם שהתחיל אי אז בקיץ של 1936? את התשובה לכך תמצאו ברומן ההיסטורי מלא הרגש: "תחת שמי כרתים"! 

הספר היה ממש מקסים בעיני. הוא כתוב היטב ועלילתו מרתקת וסוחפת. יש בו רומנטיקה כובשת עם כימיה מדהימה בין הדמויות המרכזיות. בעוד שחציו הראשון של הספר קליל ורומנטי, חציו השני הופך להרבה יותר דרמטי ועוצמתי לאור תקופת המלחמה. לצד רומנטיקה יש כאן גם סיפור נוגע ללב על אומץ לב ומעשי גבורה. העלילה נעה על גבי שלושה צירי זמן: שנת 1936 שזוהי תקופת היכרותם של אלני ואוטו, שנת 1941 שזו התקופה של פלישת הנאצים לאי כרתים ופגישתם המחודשת של אלני ואוטו, ושנת 1974 שבה נערך ראיון בין מראיינת ומרואיין שזהותו לא ידועה והוא מכונה בפשטות: מרואיין מספר 17. אותו אדם מתאר את נקודת מבטו על אירועים שהתרחשו באי כרתים, כשהמידע שהוא מוסר חופף לקצב התקדמות העלילה.

הייתי סקרנית לגלות את זהותו של המרואיין ומה החלק שלו בעלילה ובעיקר ממש רציתי לדעת איך הספר הולך להסתיים. מאוד אהבתי את דמותה של אלני שבהיכרות הראשונית עימה הצטיירה כצעירה תוססת ומלאת חיים ובהמשך כעבור מספר שנים חשפה צדדים נוספים באישיותה הכובשת. היא גילתה אומץ ורוחב לב ולא נתנה לפחד להשפיע על החלטותיה אלא התגברה עליו בנחישותה ובעקשנותה הרבות. ספרים אשר עלילתם מתרחשת בתקופת מלחמת העולם השנייה תמיד ריתקו אותי והספר הזה היה נהדר ותיאר צד נוסף שלא הכרתי של המלחמה האיומה.

שורה תחתונה: "תחת שמי כרתים" הוא רומן היסטורי סוחף שירגש אתכם עד דמעות. הכינו את הטישו. נא להצטייד בהתאם! 

465 עמודים
מאנגלית: רחל פן
הוצאת פן וידיעות ספרים
שנת הוצאה: 2023



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הכנרת מאושוויץ

הכנרת מאושוויץ / אלי מידווד הרומן שלפניכם מבוסס על סיפור אמיתי ומספר את סיפורה מעורר ההשראה של הכנרת האוסטרית אלמה רוזה, אשר בשל מוצאה היהוד...