יום שבת, 23 בספטמבר 2023

בית נע ברוח

בית נע ברוח / אהובה בר-לב


הרומן ההיסטורי המקסים שלפניכם מתחיל בכורדיסטן ומסתיים בישראל. הוא מתפרס על פני כחמישה עשורים ומספר את סיפורה של שרה, ילדה צעירה, פקחית וחולמנית משכונת סאקז היהודית שבכורדיסטן, בת יחידה להורים עניים וחסרי אמצעים אשר גידלו אותה עם הרבה חום ואהבה. למרות היותה ילדה נאהבת על ידי הוריה, שרה הייתה למודת אכזבה וסבל. הטלטלות החלו כשבית המשפחה העשוי מלבני חימר קרס והם נותרו לא קורת גג. 

אב המשפחה נעדר הרבה לצורכי פרנסה ושרה ואמה מצאו מחסה בבית משפחת אחיו הגדול של האב. שרה הקטנה חלמה להגיע לירושלים ולהקים בה בית. היא מעולם לא הרגישה בבית דודיה כבביתה שלה וסבלה מהתעמרות חוזרת ונשנית מצד דודתה שלא מצאה חן בעיניה נוכחותם של הקרובים חסרי הבית. אומרים כי הצרות באים בצרורות, ואכן, שרה מגלה כי קריסת בית הולדתה הוא רק הראשון מבין הדברים אשר יטלטלו את חייה.

אם יש משהו שעליו שרה מעולם לא ויתרה הוא החלומות שלה. היא המשיכה לחלום בהקיץ ולדמיין את הרגע שבו תגיע בסופו של דבר לישראל ויהיה לה בית שבו תרגיש שלווה ושייכות אמיתית. כשהמלחמה באדמת היהודים פרצה והפרעות כלפי היהודים בכורדיסטן מצד התושבים המוסלמים התגברו, יותר ויותר משפחות יהודיות החליטו לעזוב את ביתם ולצאת למסע הרחוק לישראל. 

האם שרה תמצא את הבית שלו היא כה משתוקקת? את התשובה לכך תמצאו ברומן ההיסטורי הסוחף: "בית נע ברוח"! 

הספר היה פשוט מקסים בעיני. נהניתי מאוד מהעלילה שהייתה מרתקת, קולחת ומאוד מרגשת ואהבתי מאוד את דמותה המקסימה של שרה ואת המסע המרגש שעברה לאורך השנים. מלבד הסיפור הנפלא שתפס אותי כבר למן הפרק הראשון, אהבתי מאוד גם את כתיבתה הסוחפת, הרהוטה והממגנטת של הסופרת. גם שמו של הספר השתלב בצורה נהדרת עם העלילה ומשמעותו הועברה ביתר שאת תוך כדי הקריאה. 

הספר מתאר בצורה מרתקת ואמינה את תרבות יהודי כורדיסטן, את אורך החיים, בתי המגורים, המאכלים והמנהגים המקומיים. כמו כן, היה מעניין לקרוא על ישראל בשנות הקמתה. באמצעות נקודת מבטה של שרה, תוארו החיים במעברה, באוהלים שבהם שוכנו העולים, החיים במושב והניסיונות העקרים להפיח את השממה. הסופרת גם תיארה היטב את אשר התרחש בשכונת ימין משה שבירושלים, תחילה את המלחמה שטלטלה את האזור, ולאחר מכן את הפינוי שנכפה על תושביה אשר שוב נעקרו מבתיהם אחרי שחוו התאקלמות מורכבת בארץ החדשה. 

שורה תחתונה: "בית נע ברוח" הוא רומן היסטורי סוחף המדבר על משמעותו האמיתית של המילה: "בית" . 

255 עמודים
עריכה ספרותית: גל אלגר
קינמון הוצאה לאור
שנת הוצאה: 2023

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

סולם גנבים

סולם גנבים / ליאור אנגלמן תכירו את יודה, בן הזקונים במשפחת טייב, משפחת פשע מוכרת משכונת התקווה. בלידה שלו שהייתה קצת קשה, לאימו הייתה רק משא...