יום שלישי, 26 בספטמבר 2023

הקוסם

הקוסם / קולם טויבין


זהו דיוקן אינטימי מרתק ומעשיר אודות חייו של תומס מאן, חתן פרס נובל לספרות לשנת 1929 ואחד הסופרים הבולטים בתקופתו. תומס נולד בעיר ליבק שבגרמניה למשפחת סוחרים עשירה. אימו נולדה בברזיל והיגרה לגרמניה בילדותה ואביו היה סנטור גרמני. אחיו הגדול היינריך היה גם הוא סופר, אולם לא זכה לאותה הצלחה והכרה שלהם זכה אחיו. לתומס היה ברור כבר בצעירותו מה הוא רוצה לעשות כשיהיה גדול. לרשת את העסק של אביו לא היה אחד משאיפותיו. הכתיבה ריתקה אותו למן ההתחלה והוא דאג להתמיד בה בסתר. 

תומס גם הסתיר את נטיותיו המיניות ועל כן נישא לקטיה, בת ליהודים מתבוללים שעימה הקים משפחה המונה שישה ילדים. את תשוקתו לגברים הוא הסתיר מכל, אם כי הקרובים אליו ביותר הכירו באמת הנסתרת וחיו בשלום עם נטייתו. כך עשתה גם אשתו שקיבלה אותו כמות שהוא. תומס מאן כתב ספרים שזכו להצלחה רבה במדינתו, גרמניה. בספריו לרוב כיכבו דמויות אשר אישיותן הורכבה מאישיותו שלו עצמו ומאישיותם של הקרובים לו או של הנערצים על ידו. 

כשהיטלר הצליח לצבור כוח ולשנות את פני גרמניה, המקום שעד כה היה לביתו היחיד, תומס מצא את עצמו נמלט על חייו. ממש ברגע האחרון הוא הצליח לעזוב את אירופה ובשנות המלחמה התחיל בחיים חדשים בארה"ב בה הוא זכה להערכה רבה כסופר והתקבל בזרועות פתוחות בפני אישיים רבי מעלה, לרבות רוזוולט, נשיא ארה"ב דאז. לאורך השנים, תומס מאן התעמק במה שהוא הכי נהנה לעשות - בכתיבה. אבל לצד הכתיבה הוא גם התמודד מילדות ועד בגרות עם טרגדיות משפחתיות.

כמו כן, מלחמת העולם השנייה שינתה את נתיב חייו, כמו את נתיביהם של מיליונים ברחבי אירופה. למאן היה ברור שהוא לא תומך בהיטלר ובנאצים והוא תיעב את מה שגרמניה הפכה להיות. הוא כבר לא ראה בה את ביתו ולא שקל לשוב לארצו ששינתה את פניה. אבל מאן מעולם לא הכריז בפתיחות אודות מחשבותיו ודעותיו. הוא תמיד "ישב על הגדר" ולא היה נחרץ כלפי חוץ לגבי הנעשה בגרמניה. בשל כך, הוא ספג לא מעט ביקורת מחלק מילדיו וגם מאחיו שהיה קומוניסטי. רק ממרום גילו הכיר בטעויות שלו והגיע לתובנות אודות חייו. 

הסופר האירי, קולם טויבין גילה בקיאות מעוררת השתאות בכתיבת סיפורו של תומס מאן מילדות ועד לימיו האחרונים. הספר כתוב היטב, הוא מקיף, עשיר בתוכן אבל יחד עם זאת אינטימי ומועבר כרומן משפחתי ולא כמסמך דוקומנטרי, דבר שיצר עניין והפך את חוויית הקריאה לטובה, מרתקת, מחכימה ומעוררת מחשבה. היה מעניין להיחשף לסיפורו של הסופר תומס מאן אשר רבים מספריו אף תורגמו לעברית. אני לא קראתי מספריו ועל כן לא הייתי בקיאה בדמויות שהוזכרו בקצרה כשהייתה התייחסות בספר בנוגע לספריו. 

אחרי קריאת הספר עניין אותי לקרוא מה כתוב בויקיפדיה על הסופר וכך גיליתי כי בשנות ה-30 הוא ביקר בארץ, עובדה שלא הוזכרה בספר, כנראה בשל העובדה כי את רוב ביקורו העביר עם אשתו בבית החולים מאחר ושניהם חשו ברע. קראתי גם כי מאן גינה את היטלר והנאצים אבל בספריו המוקדמים השתמש בסטריאוטיפים שליליים על יהודים שיש מי שראה בכך אנטישמיות בעוד שאחרים טענו כי עבור אותה תקופה מדוברת לא מדובר באנטישמיות. שם הספר של קולם טויבין נקרא "הקוסם", כינוי אותו קיבל תומס מאן מילדיו. הכינוי הזה דבק בו וליווה אותו לאורך השנים. 

414 עמודים
מאנגלית: ניצה בן-ארי
הוצאת שוקן 
שנת הוצאה: 2023


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

סולם גנבים

סולם גנבים / ליאור אנגלמן תכירו את יודה, בן הזקונים במשפחת טייב, משפחת פשע מוכרת משכונת התקווה. בלידה שלו שהייתה קצת קשה, לאימו הייתה רק משא...