יום שישי, 29 בספטמבר 2023

נסיכות אפלה ואור

נסיכות אפלה ואור / חוה עציוני-הלוי


עלילת הספר שלפניכם מבוססת על הסיפור המקראי אודות משה, בת פרעה ומרים. בספרה, הסופרת דואגת להיצמד לסיפור כפי שסופר במקרא, ועל כך היא הוסיפה התרחשויות המבוססות על מחקר מקיף שערכה על אותה התקופה. עוד כילדה זכור לי מתקופת הגן הסיפור אודות איך חייו של משה התינוק ניצלו בזכות תושייתן של אימו ואחותו וליבה הרחב של בת פרעה שבניגוד לאביה המלך ואחיה רעמסס, המלך העתידי חסר הרחמים, גילתה אנושיות וחמלה. 

אמנם משה הוא דמות כה מרכזית בסיפור התנ"ך שעליו גדלנו, אך הסופרת שמה דגש על חשיבותן ועוצמתן של הנשים באותה התקופה. בעוד שבסיפור המקראי מרים ובת פרעה הוזכרו בקצרה וללא כל פירוט, בספר, הושמע קולן, הוצגה אישיותן המורכבת והודגשו החוזקות שלהן. 

תיה, בת פרעה כואבת בשל אהבה בלתי אפשרית לצעיר העברי אלצפן. היא כבויה ומדוכאת ולא מוצאת סיבה לחיות. בעת רחצה ביאור היא מבחינה במשה התינוק אשר הונח בתוך התיבה ששטה בנהר. היא מבינה כי מדובר בתינוק עברי ומחליטה להציל את חייו למרות שהיא יודעת כי הדבר יעורר את כעסו של אביה. בזכות משה הקטן האור שב לחייה והיא מוצאת בטיפול בו נחמה לנפשה הדואבת. 

מרים, אחותו של משה הבינה כי הדרך היחידה להציל את אחיה הפעוט הוא ע"י הרחקתו ממשפחתו ומעמו. היא העדיפה כי אחיה יחייה כנסיך מצרי במקום שימות כתינוק עברי. היא האמינה כי יבוא היום ובו כל אחד יחזור להיות במקום שאליו הוא שייך. כך גם חשבה לגבי אהובה, אלצפן אשר החליט לעזוב את עמו ולהתגורר בקרבת המצרים בכדי לחיות חיים טובים יותר. 

סיפורן של שתי הנשים נשזר בסיפורו של משה, מי שנולד כעברי, גדל כנסיך מצרי והתבגר בכדי להפוך למנהיג ולמושיע של העם הנבחר אשר הוביל אותם ביציאת מצריים אל עבר הארץ המובטחת. שתי הנשים גם אהבו את אותו הגבר, אלצפן שחשק בתיה, אהב את מרים אבל אהב יותר חיי נוחות. 

זהו הספר ה-12 במספר בסדרת הרומנים התנ"כיים אותם כתבה הסופרת חוה עציוני-הלוי. כל ספר עומד בפני עצמו ומציג תקופה שונה מתוך הסיפור המקראי. לאילו שבינינו שלא שולטים היטב בסיפור המקראי, הסופרת מנגישה את הסיפור בצורה כזו שהופכת את הקריאה בו לסוחפת, קולחת ומעניינת. מומלץ בחום!

323 עמודים
עריכה: צופיה סילברמן
הוצאת אריה ניר ומודן 
שנת הוצאה: 2023

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

סולם גנבים

סולם גנבים / ליאור אנגלמן תכירו את יודה, בן הזקונים במשפחת טייב, משפחת פשע מוכרת משכונת התקווה. בלידה שלו שהייתה קצת קשה, לאימו הייתה רק משא...