יום שבת, 9 בספטמבר 2023

מלקטות החוטים

מלקטות החוטים / אליסון ריצ'מן ושונה ג' אדוארדס


השנה היא 1863 וסטלה, צעירה כהת עור מוצאת את עצמה כבולה לגבר לבן שבחר בה בעת שהוצגה ב"שוק". סטלה נאלצה לקבל את גורלה ועברה להתגורר בבית של הבעלים שלה. דרכו היא פוגשת בויליאם, עבד צעיר ומוזיקאי מוכשר המנגן בחליל. השניים מתאהבים אך ויליאם עוזב בכדי לברוח מגורלו כעבד ועל כן מחליט להתגייס לצבא האיחוד אשר בניגוד לצבא הקונפדרציה, תומך בביטול העבדות.

עם הגעתו ליחידה, ויליאם פוגש בג'ייקוב, צעיר יהודי המשרת בצבא כמוזיקאי. אחיו הגדול של ג'ייקוב משרת בצבא "האויב" וג'ייקוב חשש שמא יגיע הרגע שבו הוא ואחיו יאלצו לעמוד האחד מול השני עם נשק ביד. בכל פעם שמתאפשר לו, ג'ייקוב כותב מכתבים לאשתו הטריה, לילי שאף היא כותבת לו בכל עת ודואגת לשלוח לו חבילות שיחממו את ליבו וגופו. בניגוד לג'ייקוב, ויליאם לא יודע קרוא וכתוב ולכן, לא יכול לשמור על קשר עם סטלה אליה הוא כה מתגעגע ורק מתפלל ליום שבו ישוב לפגוש אותה.

במסעם בדרכים אל עבר קווי העימות ובזמן שהם עדים להרס הרב ולסבל הנוראי שמסביב, לכל החיילים הפצועים וכל אלו שנהרגו ושגופותיהם נשארו נטושות על האדמה שבה מצאו את מותם, ויליאם וג'ייקוב הופכים לחברים טובים, מתנחמים במוסיקה ובשותפות הגורל ואף משתפים זה את זה בחייהם האישיים. דאגתם האחד לשני כנה והמוסיקה שהם מפיקים משרה אוירה טובה בקרב החיילים ומצליחה להעניק להם רגעים של שלווה ואף שמחה בלב התופת. 

ובינתיים, סטלה ולילי, כל אחת ממקומה ובדרכה שלה מנסות לגייס את כל כוחותיה ואמצעיה בכדי לתרום למאמץ המלחמתי. שתיהן דואגות לשלום אהובן ועושות את הכי טוב שהן יכולות למען מה שהן מאמינות בו בכל ליבן. מה יעלה בגורלם של ויליאם וג'ייקוב? האם ישובו לפגוש בבנות הזוג שהותירו מאחור? את כל התשובות תמצאו בספר המקסים: "מלקטות החוטים"! 

הספר היה מרתק במיוחד ועלילתו סוחפת, מרגשת ונוגעת ללב. הסופרות היטיבו לתאר את רוח התקופה של מלחמת האזרחים באמריקה, מלחמה המהווה כתם בל ימחק בהיסטוריה של ארה"ב. בכל פעם מחדש זה פשוט מזעזע ובלתי נתפס לקרוא על העבדות ועל חוסר הצדק המשווע שממנו סבלו בני אדם רק בשל צבע עורם. 

לצד סיפורם של האזרחים כהי העור, ישנו גם סיפורו של ג'ייקוב היהודי אשר גם הוא נקלע לסיטואציות שבהן התעמרו בו בשל יהדותו. בשיתוף הפעולה המוצלח הזה בין שתי הסופרות, השתיים מביאות לעלילה את השורשים המשפחתיים של כל אחת מהן. סיפורי אבות אבותיהן היוו את הבסיס לעלילת הספר המרתק הזה אשר יחד הן רקמו בצורה נהדרת ממש כמו סטלה - רק שבמקום חוטים הן השתמשו במילים - עלילה נפלאה על נשים אמיצות ועל אחווה וחברות אמיצה בזמנים קשים. 

354 עמודים
מאנגלית: ניצה פלד
הוצאת פן וידיעות ספרים 
שנת הוצאה: 2023


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

סולם גנבים

סולם גנבים / ליאור אנגלמן תכירו את יודה, בן הזקונים במשפחת טייב, משפחת פשע מוכרת משכונת התקווה. בלידה שלו שהייתה קצת קשה, לאימו הייתה רק משא...