יום שני, 23 באוקטובר 2023

פדות

פדות / זיו דורקם


הספר הזה יצא לאור ממש לאחרונה ובעיתוי מטלטל לגמרי היות והוא מדבר על מלחמה, על שבויים, על מדינה בכאוס ועל כל מה שכל כך רלוונטי לימים אלה. אמנם הוא מתייחס למלחמת יום כיפור ולחיילים השבויים שהוחזקו על אדמת סוריה, אבל תוך כדי הקריאה ישנם משפטים שמהדהדים סיטואציות שהן כה דומות למתרחש בהווה.

במרכז העלילה נמצאים שני טייסי קרב: עמי ואריק. במשך תקופת מה השניים היו שותפים בדירה. עימם התגוררה גם גליה, עיתונאית צעירה שאפתנית ודעתנית שמצאה את עצמה במשולש אהבה עם שני הטייסים. גליה התכוונה להתוודות בפני אריק, בן זוגה על הקשר שלה עם עמי ולעזוב אותו. אבל לפני שהספיקה לעשות זאת פרצה מלחמת יום הכיפורים וזמן קצר לאחר מכן התברר כי בין כל השבויים היו גם אריק ועמי. 

בכלא הסורי, עמי ואריק מוצאים את עצמם שכנים בתאי הכליאה. הם מתקשרים ללא קול באמצעות דפיקות על הקיר המפריד ביניהם, שיטת ההתקשרות שנלמדה בייאוש בין כלל השבויים. השניים משתפים האחד את השני בכל אשר עבר עליהם בעת נפילת מטוסם ואף גולשים לנושאים מעברם. אבל שם אחד לא עולה בשיחותיהם והוא: גליה. 

מה גליה תעשה בכל הזמן הזה? האם אריק יגלה על הקשר שנוצר מאחורי גבו בין אהובתו וחברו? את התשובות לכך תמצאו בספר אשר מצאתי אותו מרתק, מצמרר, מהדהד ורלוונטי דווקא עכשיו יותר מאי פעם. 

לא קל לקרוא בימים עצובים אלה. ניסיתי לקרוא מגוון של ספרים ונטשתי מאחר ולא הצלחתי להתרכז. מה גם שקריאה בין אזעקות היא מאוד לא פשוטה והמחשבות כל הזמן נודדות למצב בארץ. אבל תוכן הספר הזה הצליח לרתק אותי דווקא מאחר ומצאתי נקודות דמיון בין מה שקרה פעם ומה שקורה היום. כמובן שלא מדובר במלחמה דומה. אז זה היה מלחמה בין שני צבאות והשבויים היו חיילים. בעוד שהפעם ישראל מתמודדת עם פגיעה בלתי אנושית ומזעזעת באזרחים תמימים ועם מצב איום ונורא של אזרחים השבויים בעזה. 

עלילת הספר מועברת באמצעות נקודת מבטם של גליה ושל חלק מהשבויים. קולו של עמי מועבר בגוף ראשון בעוד שקולן של יתר הדמויות הינם בגוף שלישי. הספר מדבר על ישראל של שנות ה-70, מדינה קטנה וצעירה הנמצאת במלחמה. מלחמת קיום אשר במהלכה נעשים ניסיונות להשיג את שמות השבויים בסוריה ולהשיבם הביתה. ישנה גם התייחסות לחוסר אונים של משפחות השבויים והנעדרים, הפגנות נגד הממשלה שלא התנהלה כמצופה ממנה וכמו היום גם אז ארה"ב נכנסה לתמונה. 

הספר אשר מתאר את ישראל באחת השעות הקשות שלה, מדבר גם על החיילים הלומי הקרב. גם לאחר שהשבויים שבו לארצם נפשם נותרה מצולקת לעד. יש מי שנאבקו להמשיך הלאה למרות הצלקות הנפשיות ויש מי שהכאב והסבל לא אפשרו להם לצלוח להשיג התחלה חדשה. הספר כאמור רלוונטי מאי פעם ובאמצעות משולש האהבה של גליה עם שני הטייסים מתוארת פיסת היסטוריה כואבת של ארץ ישראל.

266 עמודים
עורכת הספר: תמר ביאליק
הוצאת כנרת זמורה 
שנת הוצאה: 2023

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

סולם גנבים

סולם גנבים / ליאור אנגלמן תכירו את יודה, בן הזקונים במשפחת טייב, משפחת פשע מוכרת משכונת התקווה. בלידה שלו שהייתה קצת קשה, לאימו הייתה רק משא...