יום שישי, 19 בינואר 2024

ארבע הרוחות

ארבע הרוחות / כריסטין האנה


תכירו את אלזה. מאז שהיא זכרה את עצמה, הוריה דאגו לומר לה עד כמה שהיא חסרת ער וחסרת חן. היא שמעה זאת כל כך הרבה פעמים עד שהתחילה להאמין בכך בעצמה. כשאלזה אשר גדלה במשפחה בעלת אמצעים פוגשת בצעיר ממוצא איטלקי שמחזר אחריה, היא נשבית בקסמו ומאפשרת לעצמה לקבל לראשונה חיבה ותשומת לב. כשהקשר עם האיטלקי מתגלה להוריה הם ממהרים להתנער ממנה ואלזה מוצאת את עצמה לבד. כך מתחיל פרק חדש בחייה עם בעל טרי והוריו החוואים שכלתם נפלה עליהם כרעם ביום בהיר. הם בכלל תכננו לבנם היחיד עתיד אחר לגמרי. אבל הזמן שחולף משנה אט-אט את דעתם על אלזה שמתאקלמת בחוות המשפחה ומגלה איך באמת צריכים להרגיש כחלק ממשפחה אמיתית. 

אלזה ובעלה מביאים שני ילדים לעולם וגם אם אהבה גדולה לא שוררת ביניהם חייהם שלווים. כך לפחות אלזה ראתה את חייה. אבל השלווה שמצאה נגדעת כשבעלה מחליט לעזוב את משפחתו ולמצוא את מקומו בעולם. האזור כולו נמצא בשפל כלכלי, הבצורת הרסה את חייהם של רבים וסופות החול הפכו את החיים לבלתי אפשריים. למען ולשלום ילדיה, אלזה מחליטה לעזוב את החווה ולהתחיל בחיים חדשים בקליפורניה עם ילדיה. אבל החלום האמריקאי הופך לחלום בלהות. ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות חושפת בפניה ובפני אלפי מהגרים מציאות קשה ואכזרית.

את כל אשר יחוו אלזה וילדיה במסעם אל עבר עתיד טוב יותר תמצאו ברומן ההיסטורי הסוחף: "ארבע הרוחות"! 

אני מאוד אוהבת את כתיבתה של כריסטין האנה. היא מצליחה לרקום עלילה סוחפת ונוגעת ללב עם דמויות עוצמתיות שנכנסות ללב. הפעם היא החליטה לספר על הבצורת הקשה שהתחוללה בארה"ב בשנות ה-30 של המאה הקודמת. אותן סופות חול שכונו "אגן האבק" גרמו למשפחות לנטוש את בתיהן ואת כל חייהן מאחור ולצאת למסע אל עבר עתיד טוב יותר. אבל די מהר האופטימיות של כל אותם אנשים חסרי כל הפכה לפסימיות כבדה והעוני, המחלות, חוסר הצדק, הניצול והיחס המחפיר טלטלו את חייהם פעם נוספת והם נחשפו לשפל חדש שממנו לא כולם זכו להרים את ראשם.

הספר מעורר ההשראה הזה הוא שיעור מרתק בהיסטוריה המפנה זרקור לתקופה קשה. יש בו סיפור אנושי ונוגע עם עלילה טובה, מרתקת, עצובה ומכמירת לב. דמותה של אלזה הייתה מקסימה בעיני. אהבתי את השינוי שחל בה לאורך השנים, את החוזק והעוצמה שגילתה, את אומץ ליבה, את הקשר החם שנוצר בינה לבין הוריו של בעלה שבניגוד להוריה שלה ידעו להראות לה חיבה והערכה, ואת הקשר העוצמתי עם ילדיה שלימדו אותה רגש חזק שלא ידעה שתוכל להרגיש עד שהפכה בעצמה לאם. גם דמותה של לורדה, הבת הגדולה של אלזה, הייתה מקסימה ושובת לב. מומלץ בחום!  

507 עמודים
מאנגלית: אינגה מיכאלי
הוצאת מודן
שנת הוצאה: 2022

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

גן החורף

גן החורף / כריסטין האנה מרדית' ונינה, שתי האחיות לבית ויטסון שונות האחת מן השנייה כמו שמן ומים. מרדית' נשואה ואם לשתי בנות בוגרות. ה...