יום שני, 22 בינואר 2024

בת טובה דייה

בת טובה דייה / שירלי נס-ברלין

במרכז עלילת הספר נמצאות אם ובתה, אם כי לאור מציאות החיים שנפלה עליהן האם כבר לא נמצאת ונוכחת לגמרי. רחלה טוב-גודין בת ה-86 היא מאמנת מוערכת לחשיבה חיובית. הכריזמה שלה הצליחה לסחוף קהל גדול אשר מעריץ את מילותיה, ובתה הבכורה, אלה, הפכה לעוזרת האישית שלה. אבל המציאות הזו השתנתה. האם עמדה לעבור ניתוח מורכב שלאחריו היא הייתה צפויה לחזור לאיתנה. אבל משהו משתבש ורחלה לא מתעוררת מהניתוח.

אלה מגיעה מידי יום לבקר את אמה בבית החולים בתקווה שזו תתעורר, והיא עוזבת את החדר רק כשאחותה מגיעה להחליף אותה. האחות בזוגיות ללא ילדים אבל עסוקה עד מעל לראש בעבודה. אלה נשואה עם שני בנים צעירים, הבכור נער מתבגר והקטן הולך לגן וזקוק לתשומת הלב של הוריו. אלה מקדישה את כל כולה לאמה מחוסרת ההכרה והדבר גורם לתא המשפחתי שלה להתערער אף יותר מהתערערותו ה"רגילה". לאלה קשה לראות איך אמה שהייתה אנרגטית, חיובית ומלאת חיים שוכבת כעת דוממת וחסרת אונים במיטת בית החולים.

מצעירותה אלה הייתה מאוד חסרת ביטחון, כנועה, הססנית, בלי שאיפות וחלומות והשתוקקה לרצות את אמה ולקבל ממנה אישור על כל צעד. כעת, כשהאם הינה בין החיים והמוות, אלה בוחנת את חייה, חושבת על נישואיה הדועכים, על חוסר סבלנותה לילדים ולבעל ועל האם שמצד אחד היא מתפללת להחלמתה אבל מצד שני, גם אם היא מנסה להדחיק זאת ומתביישת בכך, היא מרגישה משוחררת מהאם המאוד ביקורתית שידעה אמנם לחנך וללמד אותה רבות אבל לא תמיד ידעה לחבק כשצריך ולהרעיף עליה אהבה כפי שראתה שאימהות אחרות עושות בפשטות.

זהו סיפור עצוב ומציאותי עד כאב המדבר על יחסי הורים וילדים, על קשר מורכב וסבוך שידע עליות ומורדות ועורר מנעד רחב של רגשות, ועל בעיות בריאותיות אשר יכולות לשנות את חייו של אדם ב-180 מעלות. מקשישה פעלתנית, צלולה, אופטימית וחייכנית, רחלה הפכה לסיעודית שאינה יכולה לעשות דבר בכוחות עצמה. מצבה החדש משפיע עליה אבל גם על יקיריה ומאלץ את כולם לחשב מסלול מחדש. הספר כתוב היטב ועלילתו המאוד קולחת מועברת בגוף שלישי ומסופרת בכנות, פתיחות וישירות.

הדמויות בספר מורכבות באופיין. לפני בעיות הבריאות, בזכות גישתה החיובית והמעצימה לחיים, רחלה סחפה אחריה קהל ששתה את דבריה בצמא והיא עזרה לאנשים במילותיה. אבל החשיבה החיובית לא יכלה להועיל לה עצמה במצבה הנוכחי. אלה מצידה, ממשיכה לנסות לרצות ולהראות עד כמה היא בת דואגת ואכפתית. והיא באמת כזאת, אבל הצורך שלה להוכיח זאת שולט ודי מנהל את חייה. במצב שנכפה עליה, כשאמה חיה-מתה, היא מתחילה לחשוב על רצונותיה שלה ועל מה שהיא מצפה מחייה. המציאות טפחה על פניה וגרמה לה לנבור בעומקי נפשה. יש בסיפור הזה עצב, כאב, דילמות, אשמה, בדידות, בושה וחרטה וגם השלמה וקבלה. 

206 עמודים
עורכת הספר: אורנה לנדאו
שתיים בית הוצאה לאור 
שנת הוצאה: 2023


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

גן החורף

גן החורף / כריסטין האנה מרדית' ונינה, שתי האחיות לבית ויטסון שונות האחת מן השנייה כמו שמן ומים. מרדית' נשואה ואם לשתי בנות בוגרות. ה...