יום ראשון, 11 בפברואר 2024

מרלין האדומה

מרלין האדומה / דניאלה ג'וליה טראוב

תתארו לכם את ההתרחשות הבאה: מדינת ישראל מותקפת ונכבשת על ידי איראן. צבא האויב חודר לצפון דרך מנהרות ומפתיע את התושבים וטבח בהם! נשמע כמו מציאות בלתי אפשרית? אחרי ה-7 באוקטובר כבר לא בטוח. ועל זה בדיוק מדבר הספר. הוא מציג מציאות איומה שבה האיראנים כבשו את הארץ וחברי מחתרת יהודית מנסים להציל את המדינה שהולכת ונעלמת.

בועז, איש מוסד בעברו עומד כעת בראש המחתרת אשר מתנהלת במערות שהוקמו אי אז בימי החשמונאים. מבטן האדמה אנשי המחתרת פועלים בעוז בכדי לפגוע בכל דרך אפשרית בצבא האויב. לבועז הפרוד מאשתו ואם ילדיו, מערכת יחסים סבוכה ואינטנסיבית עם מרלין, מרגלת אמריקאית אשר בעת פלישת האיראנים שהתה בישראל ומצאה את עצמה בלב התופת. בועז הספיק לשלוח את פרודתו וילדיו לחו"ל. הוא קיווה שגם מרלין שוהה במקום בטוח הרחק מלב הסכנה.

מרלין קיבלה משימה להסתנן לכוחות הצבא הזר של האו"ם שממוקם בצפון ישראל הכבושה ברובה בכדי להעביר לארה"ב מידע חיוני. רגשותיה לבועז רוחשים וגועשים בדמה והיא נזכרת בתחושות עוצמתיות שחוותה לצידו, אבל גם בכל האכזבות שהיו כמו סטירת לחי מצלצלת עבורה. בועז התקרב ואז והרחיק אותה ממנו וכך זה חזר על עצמו שוב ושוב. היו לו רגשות כלפיה, אבל הוא לא יכול היה להציע לה מעבר לאותם מפגשים רגעיים רוויי תשוקה ואילו מרלין רצתה הרבה יותר אבל בכל פעם נכנעה לתשוקותיה ואפשרה לו להתקרב, גם אם ידעה שבסוף יום תמצא את עצמה שוב שבורה ולבד.

מרלין מגיעה לצבא הזר בזהות בדויה. בדרך, היא פוגשת בילדה בת 5 בשם שילה שאיבדה את אמה אשר נרצחה בידי האיראנים. היא לוקחת את שילה איתה כדי שזו תשמש לה כסיפור כיסוי ומגיעה לצפון בתור אמריקאית ואם יחידנית לילדה. שם, היא פועלת בכדי להשיג מידע אשר ישמש את האמריקאים. יגיע הרגע שבו תצטרך לבחור מה מגדיר אותה יותר, היותה אמריקאית או היותה יהודייה, ואותה בחירה הרת גורל תיצור את המסלול המסחרר אשר בו תמצא את עצמה.

זהו סיפור דיסטופי מרתק, קצבי וקולח שכל כך רלוונטי לקריאה דווקא בימים אלו כשאי הוודאות שולטת במציאות הישראלית והחשש מפלישה לשטח ישראל הוא כבר לא חשש הזוי ובלתי אפשרי. את זה כבר ראינו לפני 4 חודשים ונכון לרגע זה הצפון נמצא במצב שברירי ומסוכן ואין לדעת מה ילד יום. לצד סיפור מכמיר לב על תוצאותיה האיומות של המלחמה המותירה בכל מקום הרס ועקבות של דם, יש בעלילה סיפור על מערכת יחסים טעונה ודי רעילה שמביאה את המעורבים בה לחשב מסלול מחדש.

אהבתי את דמותה של מרלין אשר עברה שינויים במהלך הסיפור. בתחילת הספר היא הייתה קרה ומחושבת וחדורת מטרה לבצע את תפקידה, גם אם זה אומר להשתמש באנשים סביבה למען הצלחת משימתה. אבל בהמשך הרגש הפציע וגבר על הכול ומרלין מצאה את עצמה מפתחת קשרי אהבה מכמה סוגים. לדמותו של בועז לא כל כך התחברתי. אולי כי דמותו הייתה די שולית לעומת זו העוצמתית ורבת התושייה של מרלין. את הספר הנהדר הזה כתבה הסופרת במשך 5 שנים, הרבה לפני האירועים הנוראים שישראל חווה. לא סתם אומרים שהמציאות עולה על כל דמיון. רק נותר לייחל שהמציאות תהפוך לכזו שבה כל החטופים ישובו לביתם וכל התושבים יוכלו לחזור הביתה ולחיות בשלווה.   

174 עמודים
עריכה: קרן לנדסמן
כריכה - סוכנות לסופרים
שנת הוצאה: 2023

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

גן החורף

גן החורף / כריסטין האנה מרדית' ונינה, שתי האחיות לבית ויטסון שונות האחת מן השנייה כמו שמן ומים. מרדית' נשואה ואם לשתי בנות בוגרות. ה...